Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura vid bokslutsår

Hur gör jag enklast för att få intäkt på rätt år vid boksluts år. Ett jobb som utförs under april blir inbetald i maj men ska bokföras på föregående år. Har bokslut i april. Nu hamnade intäkten på nuvarande år.

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Du gör en manuell verifikation på beloppet (utan moms)

konto 1518, motkonto är då försäljningskontot i kredit (3xxx)

så här står det som hjälp på kontot:

Används i samband med bokslut om du skickar en faktura efter att kundreskontran har stängts för perioden. Fakturan tillhör den stängda perioden och reskontraförs i efterföljande period men ska ingå i bokslutet.
 
Glöm sedan inte att efter bokslutet att vända på detta på det nya året, samma belopp men omvänd debet/kredit

Hej!

 

Om du gjort kundfakturan i Visma eEkonomi och daterat den i april så kommer den att intäktsföras på rätt år med automatik.

 

Om det är så att du daterat fakturan i maj så får du periodisera intäkten till rätt år manuellt när du har kontantmetoden. Om det är mestadels timmar som är upparbetade så kan du lägga beloppet exkl moms på konto 1620 i debet och motkontot blir det vanliga intäktskontot där du helt tar bort momskoden på denna transaktion. På nya året så vänder du tillbaka transaktionen och tar bort momskoden på den transaktionen också 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag daterade fakturan till sista april men får intäkten på det nya året.

Om du använt reskontran i programmet så kommer intäkten komma in på förra året i samband med att du bokför inbetalningen på den. Visma kommer alltså med automatik göra två verifikationer, en på gamla året D1510, K3041 (?) och K2611 och sen på nya året blir det K1510 mot D1930.

 

Om fakturan är betald till banken så matchar du beloppet mot denna faktura så kommer du se att det skapas två verifikationer, ett på varje år.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100