Jag gjorde nyligen ett jobb åt en kund där jag behövde hyra en liten lastbil eller ett släp för att kunna fullfölja jobbet (bortforsling av saker). Kunden sa sedan att jag kunde bara lägga det på fakturan.
Hur exakt gör jag det för att det ska bli rätt både bokföringsmässigt och lagenligt? Jag har bokfört hyran på 5615 och halva momsen på 2641 (samt pengar från 2018 Övriga egna insättningar eftersom jag fick betala i förskott), men kan jag sedan då bara lägga kostnaden (det som jag lagt på 5615) samt drivmedlet på fakturan eller är det ett utlägg, vidarefakturering, eller nåt helt annat? Jag har en nystartad enskild firma och blir inte riktigt klok på det här eftersom det här antingen är 1. helt självklart för alla utom mig, eller 2. inte ett helt vanligt problem. 🙂
Har jag gjort rätt med bokföringen och hur utformar jag fakturan så att både kund och Skatteverk blir nöjda? Tack!