Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera utlägg i eEkonomi Visma Smart

Hej!

 

Jag har gjort ett utlägg för min kunds räkning och skall fakturera detta. Enligt skatteverket skall jag bokföra utlägget mot ett balanskonto (jag får inte dra av momsen). Jag ska sedan fakturera vidare detta utlägg till min kund, men det ska inte ingå i min omsättning (och heller inte ingå i momsredovisningen) utan motkontot vid faktureringen är samma balanskonto som utlägget bokförts mot.

 

Hur gör jag när jag fakturerar för att kunna kontera mot balanskontot? Jag kan bara se att jag kan fakturera upplagda artiklar och tjänster som går mot 3xxx--konton.

 

Supertacksam för svar.

 

Hälsningar Anna

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Anna! 


Nu vet jag inte vad det är för typ av utlägg som gjorts och du verkar ju också varit i kontakt med Skatteverket men vill för säkerhetsskull flika in med artikeln Utlägg och vidarefakturering som förklarar skillnaden på ett utlägg och en vidarefakturering för en kunds räkning. Dessa hanteras annorlunda och det finns vissa krav för att det ska få räknas som ett utlägg.  


Det går att lösa fakturerade utlägg i Visma eEkonomi och eftersom det inte ska bokföras mot ett intäktskonto så behöver du först skapa en egen Artikelkontering, på artikelkonteringen får du välja vilket konto beloppet bokförs på när du skapar kundfakturan med utlägget. Själva fakturan som du betalar kan du bokföra under Inköp - Leverantörsfakturor och förslagsvis kan du boka på konto 1681 - Utlägg för kunder utan moms. Kontot är inte aktivt i Visma eEkonomi från början men du kan gå till Inställningar -Kontoplan - markera Visa inaktiva konton och sök på kontot - Redigera kontot och bocka i Aktiv.

Även när du fakturerar kunden kan konto 1681 användas, nedan kan du följa steg för steg: 
1. Gå till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Denna artikelkontering kommer du sedan välja på den artikel som ska användas på kundfakturan, själva artikelkonteringen är inget din kund kommer se med andra ord. Välj en benämning du tycker passar, 0% moms och om det är en vara/tjänst. Välj konto 1681 vid fältet Redovisas ej på momsrapporten och spara dina ändringar.

2. Skapa en artikel eller redigera en befintlig artikel du vill använda på kundfakturan, detta gör du under Försäljning - Artiklar. Fyll i alla uppgifter som är obligatoriska och vid fältet Artikelkontering väljer du den nya artikelkontering du skapat. 

3. Skapa kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor, fyll i alla uppgifter och som artikel väljer du artikeln med rätt artikelkontering. När fakturan skickas och bokförs eller betalas och bokförs beroende på bokföringsmetod du har så kommer det bokföras mot konto 1681. 

Värt att lägga till är att kunden kan ha rätt att dra av momsen i sin bokföring, kan vara bra att bifoga originalfakturan till kund och själv behålla en kopia på fakturan som ett eget underlag.


Ha en trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för mycket informativt svar My!

 

Då ska jag skicka iväg fakturan till kunden och konteringen blir korrekt.

 

Hälsningar

Anna