Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

redige
MEDLEM

Fel filformat för "periodisk sammanställning"

Jag försöker skicka en Visma-genererad fil (Visma eEkonomi Smart) till Skatteverket men den är i fel format. Filen är en kvartalsrapport för "periodisk sammanställning". Det skapas i format .kvr men Skatteverket kräver rapporten i format .txt eller .csv

Några bra idéer? Tack för hjälpen.

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @redige

Välkommen som ny forummedlem!

Filen för periodisk sammanställning skapas, precis som du säger, av Visma eEkonomi i formatet kvr. Periodisk sammanställning hette tidigare kvartalsredovisning som förkortas KVR. Den förklaring jag har fått är att en fil av formatet kvr är en "typ av text format" som kan användas för periodisk sammanställning. Det är helt korrekt av programmet och det ska gå bra att ladda upp filen hos Skatteverket.

Prova att du laddar upp filen igen och notera gärna vilket felmeddelande du får om det mot förmodan skulle genereras ett felmeddelande.  

Och hör gärna av dig till mig igen så jag vet att det har löst sig för dig. 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna

Hej Tinna, 

Tack för att du förklarade. När jag försöker ladda upp filen får jag följande felmeddelande;

Skatteverket har inte tagit emot din fil.

Filen innehåller fel. Väljer du att skicka in kommer du att få en förfrågan på de rader som är felaktiga.

Felmeddelande - 

Rad: 3 Medgivande krävs

Tack, Ivan.

Hej Ivan!

Fint att du kompletterade med felmeddelandet. Som jag tolkar det så går det att skicka in själva filen som Visma eEkonomi har skapat men att det är något som du behöver komplettera på rad 3. Vi har dessvärre ingen förteckning över de specifika felmeddelanden som kommer på Skatteverkets sida men när jag jag söker efter det felmeddelandet så fick jag upp följade på Skatteverkets hemsida

Uppgifter om försäljningar och överföringar
På den tredje och följande rader anges i tur och ordning:

Köparens momsregistreringsnummer (VAT-nummer) med inledande landskod.
Värde av varuleveranser (högst 12 siffror inklusive eventuellt minustecken).
Värde av trepartshandel (högst 12 siffror inklusive eventuellt minustecken).
Värde av tjänster enligt huvudregeln (högst 12 siffror inklusive eventuellt minustecken).
Om du ska redovisa ett negativt belopp, vilket exempelvis blir aktuellt vid redovisning av krediteringar, anger du ett minustecken framför beloppet. Om det sammanlagda beloppet blir 0 kronor anger du 0. Detta gör du även om du ska ta bort en tidigare redovisad försäljning. Tillämpar du de nya reglerna vid överföring till avropslager till ett annat EU-land redovisas överföringen utan belopp.

Vet inte om det kan vara till användning för dig och kanske är det bäst att du slår en signal och hör med Skatteverket vad det är du behöver korrigera. 

Hör gärna av dig sedan så jag vet att det har löst sig för dig. 

Ha en fin dag //Tinna

Tack för allt stöd. Två saker som jag ser var fel. 1) Jag måste skicka denna rapport månadsvis inte kvartalsvis och 2) Jag försöker rapportera för april - det är för sent att göra detta. Det ska ha rapporterats senast i maj. Jag vet vad jag ska göra i framtiden. Tack igen.

Pacsac
CHAMPION

Är det varor som skall redovisas så skall det göras varje månad, se info från Skatteverket:

Redovisa per månad eller kvartal

Du ska lämna en periodisk sammanställning för

• varor: varje kalendermånad
  • tjänster: varje kalenderkvartal
  • både varor och tjänster: varje kalendermånad.

Detta gäller oavsett när du ska lämna din momsdeklaration.

Hej Pacsac, tack för ditt svar och du har rätt - jag borde rapportera detta varje månad. Ivan.