Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel moms på redan betald faktura - eEkonomi

Hej, Jag har upptäckt att jag fakturerat kund fel moms. Jag har fakturerat 25% moms när det ska vara 6% moms och kunden har redan betalat dessa samt jag har bokfört dem. Hur kan jag lättast lösa detta?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240318

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Om jag varit dig hade jag krediterat hela den felaktiga fakturan med moms och allt och sedan skapat en ny faktura med rätt moms och skickat båda dessa till kunden. Är det inte en återkommande kund hade jag gjort en utbetalning av mellanskillnaden. Då blir momsen rätt hos både dig och kunden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en återkommande kund och priset inkl. Moms ska vara samma så rent pengamässigt behöver jag inte ändra något eller? Bara krediteras och fakturera på nytt o sen bokföra med nya verifikationer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då behöver du inte göra en återbetalning utan kunden kan då dra av mellanskillnaden vid nästa fakturabetalning till dig.

Du bara krediterar och fakturerar på nytt och bokför dom nya verifikationerna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen och snabbt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen ☺ en fråga till. När jag skickat kredit plus ny faktura behöver jag matcha kreditfakturan på något sätt, hur?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Jo kreditfakturan matchar du mot den nya fakturan du skickade och då blir det minus, dvs du har en skuld till kunden som du vid nästa faktureringstillfälle använder som en delbetalning.

Hoppas du blev klokare av mitt svar. 🙂

Jag vet inte hur man gör det tekniskt i eEkonomi, jag använder Visma 1000
sivlai
MEDLEM

Vad har du fakturerat? För om det är ett utlägg på t ex en resa och du normalt fakturerar med 25% moms, så är det 25% du ska lägga på, på nettobeloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fakturerar för tjänst (träningscoach).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er!

Har nog skett en viss förvirring i tråden. Som jag tolkar det så finns det ingen skuld som ska tas upp till kunden, eftersom beloppet de betalat faktiskt är korrekt. Enda felet är att underlaget är fel, d v s fakturan står till 25% moms istället för 6 % moms. Det tolkar jag genom svaret:

"Det är en återkommande kund och priset inkl. Moms ska vara samma".

Det innebär att allt du behöver göra är:

1. Skapa en kreditfaktura till kunden, på den felaktiga fakturan.
2. Skapa en ny debetfaktura till kunden, med korrekt underlag (samma belopp dock).
3. Kvitta kreditfakturan mot den nya debeten, så de försvinner från reskontran. Det görs från kreditfakturan via Åtgärder - Kvitta.

/Karl 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Kunden hade redan betalat den fakturan som hade för hög moms och då är ju det en skuld till kunden, dvs momsen inte tjänsten i sig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Jag har samma problem och har gjort enligt det du skrev.

Men den första felaktiga fakturan kommer ändå med när jag tar ut momsredovisningen, dvs det blir fel momskod där (12% istället för 25%) summan är samma.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack och det är vad jag har gjort.

Hej @Fd medlem

 

När det blivit fel på en kundfaktura behöver du skapa en faktura av omvänd typ och är ingen av fakturorna betalda så kan du kvitta dem mot varandra för att sedan skapa en ny korrekt faktura till din kund.

 

Är debetfakturan redan betald så behöver du även betala kreditfakturan för att allt ska bli rätt. 

Sedan skapar du en ny korrekt faktura till dig kund. Tänk gärna på fakturadatum på kreditfakturan så du om möjligt håller transaktionen för korrigering på samma dag. 

 

Hoppas du får det att fungera nu och annars är du självklart välkommen att höra av dig! 

 

/Tinna