Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KentACar
MEDLEM

Fel vid avslut av verifikation, automatisk beräkning av sista rad fungerar ej - eEkonomi

Nu har detta fel med att man inte kan avsluta en verifikation och få restbeloppet automatiskt funnits i flera månader. När avser ni fixa detta?

Se bilden, går det inte att läsa, förstora den. Jag har chattat och fått svaret "Vi känner till detta och ber om överseende". Det är inte godtagbart för fel som finns i flera månader.

Om jag låter besviken kan jag bekräfta att jag är besviken. Redan i början på 1980-talet fungerade detta perfekt i SPCS Administration för 245 kr.

Jag har INTE aktiverat någon automatisk momsberäkning, vilket kanske är det första man tänker på. Men så är inte fallet.



Mvh
Kent
22 SVAR 22
KentACar
MEDLEM

Hej!

Peter, detta är exakt det jag menar. Programmet försöker vara smart. Lägg av med det, tänker jag. Jag vill göra som jag vill. Jag ska inte behöva få massa "smarta" lösningar som inte är så smarta när det blir så här.

Läs nedan vad man skrev till mig för över två månader sedan:

"Kent, när det gäller din tanke om att bara hämta differensen så försöker vi vara smartare än så för att kunna hjälpa till så mycket som möjligt. De konton man använder där det finns momskoder kommer eEkonomi räkna ut beloppet automatiskt. 

Självklart förstår jag att det inte är optimalt att programmet fungerar så här för alla våra kunden men vi behåller gärna logiken ett tag till och rekommenderar er istället att börja med försäljningskontot för att registrera insättningen mycket smidigare alternativt väljer att börja med automatisk momsberäkning."

Hur kan man från Visma ha en funktion där man kan stänga av automatisk momsberäkning och ändå lägga sig i vad jag konterar på raderna och utföra beräkningar baserat på momskoder. Hur är det ens möjligt att påstå något sådan? Vem är det som beslutat detta?

Jag är så sned på detta att jag inte kan uttrycka mig på ett vårdat sätt.

Visma, fixa, gör om och gör rätt. Lägg er inte i våra manuella verifikat!

/Kent


KentACar
MEDLEM

Månaderna går och inget händer med denna fråga. Detta innebär inte att mitt missnöje minskar, snarare tvärtom.

Jag har ingen momsautomatik påslagen. Jag vill kunna bokföra på det sätt jag vill. Jag vill inte att Visma ska bestämma i vilken ordning jag skapar transaktioner. Visma bokför in- / utbetalningen. På verifikatet står momsen, jag vill ange denna och sedan hämta differens. Detta fungerade tidigare. Att hämta differens kan väl också räknas som praxis bland de allra flesta redovisningssystem där man kan skapa verifikationer.
  1. In- / utbetalning
  2. Moms
  3. Differens
Ni skrev för fem månader sedan: "men vi behåller gärna logiken ett tag till " - hur länge är "ett tag till"?

Vad är det för fel på att bokföra enligt bilden nedan?



/Kent