Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt fakturanummer

Viktigt: Jag lägger till mina fakturor för år 2020. Nästa fakturanummer som genereras av Visma eEkonomi blir 09.

Jag jobbar för en kund som inte vill att jag ska skicka en faktura till dem, de vill bara att jag ska ge dem ett fakturanummer. Jag insåg att i juni förra året i stället för att ge dem fakturanummer 09 skickade jag dem fakturanummer 10. På grund av det misstaget är alla mina fakturor från 10 -> 16 därefter felaktiga.

Jag kan inte skicka rätt fakturanummer till min kund längre.


Nästa fakturanummer som genereras av Visma är 09 men jag vill att det ska vara 10. Vilka är mina alternativ?

  1. Jag kan inte generera en dummyfaktura på 0 sek. Eller är det möjligt?
  2.  Ska jag skapa en faktura på 1 sek. Skapa alla fakturor från 10 -> 20. Ångra fakturanummer 09 (1 sek faktura) 
2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Om jag förstår det hela rätt så är huvudfrågan hur du får nästa kundfakturanummer att bli 10 istället för 09 som det blir per automatik av programmet nu.

Det finns lite olika lösningar beroende på vad som skett och hur långt man i övrig bokföring kommit i programmet men utifrån din information ovan så tycker jag alternativ 2 låter som en mycket bra lösning och en lösning jag rekommenderar. Du har förstått det hela rätt angående att alla fakturor mellan 10-20 ska återskapas innan fakturan får ångras igen eftersom denna kreditfaktura kommer ta upp nästa fakturanummer. Alternativ 1 förstår jag att du också tänkt på men går inte rent tekniskt att genomföra. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Worked like charm!
Tack för hjälpen och trevlig helg.