Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångrad faktura - ger fortsatt ändrad nummerserie?

Hej!

 

För en tid sedan skrev jag in manuellt skrivna fakturor (då jag startar upp med eVisma) och råkade notera ett fel på en varpå jag ångrar fakturan. Den blev automatiskt krediterad, etc. Sedan gjorde jag en ny, korrekt, för den skulle ju ändå in i systemet. Allt i sin ordning, så långt.

MEN när jag skulle fortsätta, så är då nummerserien ändrad?! Så att den ändrade fakturan fick ett högre serienummer än den manuellt skrivna fakturan har. Alltså; detta påverkar ju resten av alla fakturor som följer i serien. Förvisso redan betalda fakturor av kunden, men ändå. Bör de inte behålla sitt korrekta nummer? (Jag kom av mig och pausade digitaliseringen och har fortfarande allt i en fysisk pärm.) Måste jag nu vid fortsatt digital fakturering i Visma-systemet ÄNDRA samtliga fakturanummer som följer? Eller går det inte på något sätt att radera den felaktiga helt?

 

Tacksam för snabbt svar!

Vänligen,

 

//Maria

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-16

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Maria! 

När du ångrar en faktura i eEkonomi så skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan, det innebär att kreditfakturan som skapas tar upp nästa fakturanummer som är på tur och löpnumret fortsätter från det. Det går inte att ta bort en faktura helt tyvärr men självklart ska vi kika på en lösning som passar dig.

Har du inte bokfört/fakturerat mer i Visma eEkonomi efter detta eller vad menar du mer exakt när du skriver pausat? Man kan nämligen starta om sitt eEkonomi och börja om, men det är kanske inget jag rekommenderar om du har fortsatt att bokföra mycket annat i programmet under tiden. Du kan väl återkomma med information om hur du har arbetat fortsatt så ska vi se över det. 🙂 

/My 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Tack för svar!

Ja, först tänkte jag att det kanske inte gör något med tanke på att fakturorna ändå inte ska skickas ut eller så. Så jag satte in ännu ett par innan jag slutade. I övrigt är bokföringsprogrammet nytt för mig och jag har inte satt in mycket alls i systemet. Ditt förslag om att börja om hela processen från början är alltså inte så tokig idé med andra ord. Jag driver min verksamhet på deltid och det är ingen större mängd data som ska in, men för mig känns bokföringen ändå som ett projekt. 

Så: hur gör jag nu om jag ska starta om allt på nytt? 

 

Tack för hjälpen!

Mvh,

 

Maria

Hej Maria, 

Det är ju faktiskt bra i detta fallet, då kan du starta om ditt eEkonomi så får du rätt på allt från början. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag finns instruktioner på hur du går till väga. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Ok, vad bra! Detta med omstart av eEkonomi ska jag absolut titta på nu.

 

Tack så mycket för tipset!

 

Mvh, 

 

Maria

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Länken fungerar inte. Var på sidan letar jag efter denna guide, ”Omstart av företag”?

 

Tack på förhand!

 

//Maria

Såg att det hade blivit fel, har uppdaterat länken så den ska fungera nu. 🙂 

/My