- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Felskapade kundfakturor
Hej
Jag har skapat en faktura med fel kunddata, eftersom jag inte vet hur man rätta till kunduppgifter på fakturan valde jag "ångra fakturan" och därefter skapa en ny (med rätt kunddata). Jag undrar:
1) Hur hanterar man dessa felaktiga fakturor, den som jag skapat samt den ånger-fakturan som Visma skapat?
2) Hur gör man för att redigera kunddata t ex fakturaadress efter att fakturan skapats? Eller måsta man ångra den och skapa en ny?
Mvh
AB Konsult
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @AB Konsult
Genom att använda funktionen Ångra faktura på en kundfaktura som ska krediteras sparar du mycket tid. Med denna åtgärd skapar Visma eEkonomi Smart en rättningsverifikation som krediterar den felaktiga fakturan och kvittar de båda mot varandra. Du behöver inte göra någon ytterligare åtgärd alls förutom att eventuellt skapa en ny faktura med korrekta kunduppgifter.
Om du vill göra en tillfällig ändring av till exempel post- eller leveransadressen gör du det direkt via det aktuella dokumentet genom att klicka på kunden i fältet Kund inne på en faktura. Denna ändring påverkar endast det aktuella dokumentet. Om du vill att ändringen ska vara permanent måste du göra enligt ovan, via Försäljning - Kunder.
Mer om detta finns beskrivet i hjälpavsnittet Redigera kunduppgifter
Ha en fin dag
/Tinna
