Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tepe Konsult
MEDLEM

Filer från Bokadirekt

Hej, är det någon här som jobbar med filer från Bokadirekt? 

Min kund funderar på att använda Bokadirekt och jag försöker ta reda på om de kan hjälpa mig att matcha inbetalningar i eEkonomi. I stort sett alla inbetalningar är på 780 kr som jag behöver matcha manuellt under Kassa och Bankhändelser. Först går jag in på banken för att se vem som har betalt, sedan går jag in i eEkonomi och söker upp fakturan och sedan kan jag matcha bankhändelsen. Detta är omständigt och tidsödande. Hur gör ni som har liknande verksamheter med många inbetalningar på samma belopp?

 

Det ska finnas möjlighet att skapa en rapport som heter Z-rapport, i Bokadirekt som kan göras om till en SIE fil. Men vilken information finns i denna filen har jag inte fått något bra svar på från Bokadirekt.

 

 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Tepe Konsult!

 

Flikar in här med lite info om SIE-filer, men om någon forumkompis vill dela med sig av sina erfarenheter om detta så är ni mer än välkomna att hoppa in i tråden!

 

Jag kikade lite på BokaDirekts hemsida men kunde inte hitta någon information om hur filerna ser ut, så det är lite svårt att helt svara på hur utfallet skulle bli. Men om du exempelvis tar ut en SIE-fil där själva betalningen redan är konterad, behöver du inte matcha något eftersom det redan finns i bokföringen.

Får du in den typen av SIE-fil som jag gav som exempel så är det manuella verifikationer och inget du kan matcha ihop med bankhändelserna.

 

Det är tyvärr inte helt lätt att svara på detta utan att veta hur integrationen mellan programvarorna ser ut, så om någon användare i forumet har använt sig av BokaDirekt så får ni gärna dela med er av era upplägg!

 

Återkom gärna om du får mer info om hur SIE-filerna ser ut så kan vi kika vidare på det.

Trevlig helg!

/Tinne

Caroline30
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

 

Min kund har en frisörsalong och jag får SIE-fil för månaden skickad till mig från Boka Direkt/ It´s perfect så vet inte om det är direkt från Boka direkt som du menar.

Men jag importerar kontoutdraget och sedan SIE-filen och när det är importerat så är det gröna matchningar som säger att de finns importerade händelser som matchar bankhändelsen. Och sen är det bara att matcha. De som kanske har en avgift eller liknande (brukar vara den första inbetalningen på banken i månaden) matchar jag genom att hämta den importerade händelsen och väljer sedan en ny bokföringshändelse och bokför differensen. Funkar jättebra!

Men som sagt vet inte om det är samma typ av fil som vi pratar om.

 

// Caroline

Tack Caroline för ditt svar, det låter som att det fungerar som jag efterfrågar.

Har du också flera poster med samma belopp på samma datum?

Hälsningar Terezia

Tepe Konsult

Caroline30
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

Det kommer i en klumpsumma i SIE-filen. Så det som sålts under den dagen samt vad som har betalats in på banken.

ex 

1930  1 000

2611            200

3051            800

Sen om det är flera försäljningar i de 1 000 kr framgår inte.

Salongen tar betalat med kort.

Vet inte om det besvarade din fråga.

// Caroline