Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese Spak
MEDLEM

Föra över från Balansrapport till ingående balans

Jag har förstått att jag ska skriva in de siffror som står i vår balansrapport under ingående balans i vissa. Förstår jag rätt att det är de siffror som står under utgående balans i vår balansrapport som ska in under ingående balans i visma? Tex:

1572 medlemsfodring -200 kr

1930 Betalkonto 400 000 kr

2091 Balanserad vinst eller förlust -800 000 kr

2990 Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 0 kr

Kan jag hoppa över det konto där det står 0 i utgående balans? 

Det är enbart siffror från utgående balans kopplat till ett konto som ska skrivas in? Inte totalsumman som står under ex tillgångar?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du använde Visma eEkonomi föregående år förs den utgående balansen automatiskt över till ingående balans för det nya året. Om du använde något annat system förra året behöver du - om du inte kan exportera en SIE-fil från det gamla - lägga in den utgående balansen i eEkonomi som ingående balans, det är korrekt. Nollor registreras inte. Summan av de poster du lägger in måste bli noll, så det ska vara lika mycket plus som minus. 

Hej!

Nej SIE filen från föregående bokföringssystem lyckades era tekniker aldrig få in i systemet. 

Okej super jag ska kolla att siffrorna blir lika. Om det inte är så balansräkningen. Vad gör jag då? 

Kan jag ändra i ingående balans efter att jag tryckt in dessa siffror och sparat? Om något skulle blivit fel. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Therese Spak 

Du kan ändra ingående balans för det första året som är upplagt i Visma eEkonomi och sedan för programmet automatiskt över utgående balans till ingående balans på nästkommande år. 

Mer info om hur programmet funkar finns i hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans?