Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bandyspelaren
MEDLEM

Förbereda återbetalningar till medlemmar

Hej

Jag är en relativt ny kassör för en samfällighetsförening som administrera diverse gemensamma kostnader som de olika hushållen/fastighetsägarna har. Vi arbetar under kontantmetoden.

 

Årligen fastställer en debiteringslängd vid årsstämman där vi budgeterar en årsavgift som betalas in månadsvis i förskott. Vid nästkommande årets början gör vi en avstämning mot föregående års reella kostnader och finner ut vilka medlemmar som betalat in för mycket eller för lite i förhållande till detta. 

 

Nu är det dags att återbetala flertalet hushåll sina överskott som vi har innestående. Självfallet kan jag gå in på internetbanken och boka varje betalning manuellt, och sedan importera kontoutdraget till Visma eEkonomi och där bocka av en och en. Men i min jakt till att effektivisera arbetet skulle jag, om det går, vilja förbereda alla utbetalningarna i Visma eEkonomi, få ordförande att digitalt attestera dessa i sin app, för att därefter exportera ett fil (betalningsuppdrag) till banken för utbetalning enligt instruktionerna. 

 

Går detta att göra, med tanke på att återbetalningarna inte kan likställas med "inköp" där jag kan förbereda betalningarna till våra olika leverantörer? 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Bandyspelaren 

Tack för att du skriver din fråga till oss i forumet. 

 

Vi har kommit fram till att det arbetssätt du använder idag är det bästa sättet att hantera detta på. Det du kunde effektivisera ytterligare är om du gör utbetalningarna på samma dag så kan du sedan markera alla bankhändelser på en gång istället för matcha dem en och en.

 

Om du vill får du gärna registrera ett önskemål om programförbättring direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi.

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 
 

Ha en fortsatt fin dag

//Tinna

Bandyspelaren
MEDLEM

Hej Tinna, 

Tack för ert svar. Ibland kan genvägar bli senvägar och att gå över ån för att hämta vattnen blir omständigt. 🙂

Men jag skall se om jag kan formulera mig på ett vettigt sätt och föreslå möjligheten på förlagsknappen.  

Vänliga hälsningar

Godmorgon @Bandyspelaren 

Jag är övertygad om att dina formuleringar är mer än vettiga och superbra att du lämnar önskemål till oss. 

 

Ha en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet 

//Tinna