Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HAK__1
UTFORSKARE

Företagskontot inställt på konto 1920, kan jag ändra?

Hej!

 

Jag har ganska nyligen gått över till Aktiebolag och insåg nu att min första faktura (som blivit inbetald) är bokförd under 1920 och inte 1930. 

I inställningar så ser jag att företagskontot har bokföringskonto 1920. 

 

Så just nu är jag lite osäker kring hur jag ska korrigera det här om det är så att jag ska göra det. En faktura är redan inbetald och en är skickad till kund.

 

 

EDIT: Bör kanske nämna att jag nu har skapat ett nytt företagskonto med 1930 och valt som primärt konto.

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-02.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Detta tänker jag att du ska korrigera från 1920 till 1930, eftersom det är där du kommer bokföra resterande på konto 1930. 

1. Om jag förstod det rätt så är det endast en faktura du fått betalt för, den inbetalningen kan du korrigera genom att gå till Kassa och Bankhändelser - välj Konto 1920 i listan och perioden betalningen skedde. Du bör nu se händelsen med fakturabeloppet - klicka på den - Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation automatiskt och fakturan hamnar återigen som obetald.  

 

2. Välj konto 1930 - Skapa en bankhändelse - klicka på Matcha - välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och plocka fakturan från listan - Bokför. Sköter du inte dina in- och utbetalningar via Kassa och bankhändelser normalt sätt så kan du läsa mer om detta i vårt skriva hjälpavsnitt Bankhändelser.

 

Vad det gäller den andra fakturan som endast är skickad är det ju inga problem med eftersom bokföring mot 1920/1930 sker först vid inbetalning. När du ska bokföra betalningen så väljer du konto 1930 istället, det finns i listan nu då du lagt upp kontot under Kassa och bankkonton

 

Återkom om något känns oklart! 
/My