Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Förklara detta den som kan!

Slutar aldrig att förvånas över dessa programleverantörer.

Under senare tid tycker jag att det dagligen kommit meddelande från Visma SPCS om att vissa funktioner i eEkonomi för tillfället inte fungerar. Min känsla har blivit den att det varit lite väl många. Orsaken till detta kan jag endast spekulera kring, eftersom Visma SPCS naturligtvis inte återrapporterar. Lika lite som bankerna berättar om deras IT-problem som vi kunder drabbas av.

 

Ett märkligt problem inträffade under en gruppfakturering 1 januari till drygt 500 medlemmar med leveranssätt "Skicka via e-post" till alla. När jag går igenom fakturalistan innan jag skickar står det på ca 20 % av medlemmarna, "Skicka som brev"! Ytterst knepigt enär det på alla medlemmar är förvalt på deras kundkort, "Skicka via e-post".

 

Som om detta inte vore nog ringer en medlem och undrar varför han får en faktura som har en mottagare i mejlet han läser i mobilen, som INTE är han själv! 
Den bifogade fakturan nr 780 ser ut så här,
F 780 2024-01-03_21-26-15.jpg

 

och när han öppnar mejlet från 

KABE Husbilsklubb <mail@eaccounting.vismaonline.com> i sin mobil ser han detta och ringer mig och frågar varför det står Niklas Andersson Maskin AB som mottagare?
F 780 i mejl i mobilen.jpg

Något som jag naturligtvis inte kan förklara. Kan det vara så att det företaget också är kund hos Visma SPCS och att kunder kan hoppa mellan trådarna?

Gissa om jag får konspiratoriska tankar om vad Visma SPCS håller på med.  Kan det vara så att de som hos Visma SPCS sköter om programmet inte är "rocken vuxen" börjar jag undra ,med tanke på alla konstigheter som poppar upp?
Jag kan fortfarande INTE idag ta ut en enkel medlemslista ur eEkonomi utan att vara en hejare på Excel. Och lite magstarkt, tycker jag, pratar ni från Visma SPCS om eEkonomi för Föreningar där så simpla saker som en kundlista inte går att skriva ut. Nog känns väl det lite baklängesåkande att behöva lämna fina välfungerande Visma Förening för det "nya" Visma eEkonomi för Föreningar. I ärlighetens namn bör det fortfarande bara kallas Visma eEkonomi för mindre företag med en hyggligt bra redovisningsdel.

Ser fram emot att få förklaring till de lustigheter som dykt upp, snälla.

/Rolf Gustafsson


2 SVAR 2
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Jag är givetvis nyfiken på din feedback och vill förstå mer hur du menar med återkoppling. Här i forumet kan du följa fliken Driftinfo och Kända fel för att få uppdateringar när vi har pågående incidenter eller buggar. Vi återkopplar alltid när felet är löst och om det är relevant vad som orsakade felet. Hade du velat ha mer djupgående information om det tekniska felet? I eEkonomi exempelvis samarbetar vi med väldigt många integrationer och andra leverantörer, ibland kan det ligga hos en av våra leverantörer och då är det tyvärr omöjligt att ge en mer teknisk förklaring. Förklara gärna mer hur du tänker så för jag den feedbacken vidare. 

Gällande gruppfaktureringen har jag förklarat kring detta i den andra tråden du skapade. Det går alltså inte att välja på kundkortet vilket utskriftsval de ska ha utan det är senast skickade programmet kommer att välja. Jag håller med om att det låter tokigt att programmet har valt något annat och där felsöker vi gärna tillsammans med dig över telefon. 

Sista frågan där kan jag heller inte förklara och har aldrig stött på tidigare. Ta ett kik på hur inställningarna ser ut för denna kund i ditt medlemsregister. Jag misstänker att det kanske ligger fel organisationsnummer inlagt. Om allt ser rätt ut vill vi felsöka detta via telefon då det är för klurigt att lista ut via forumet. Återkoppla gärna här i tråden när du har ett svar. 😀

/Ebba

Ebba uppskattar om du vill ringa upp mig.
Du har mitt mobilnr på kundnr 10955674.

 

Hälsning
Rolf