Ett par frågor om hur registrerar jag förmån av sjukvårdsförsäkring i eEkonom Lön
nu efter 1/7-2018:
1. Fördelar jag årsavgiften / 12 som en förmån på den anställda?
2. Jag hittar inget bra alternativ som beskriver förmånstyp i listan?
3. Jag har fått besked från vårt försäkringsbolag att endast 71% av kostnaden (olika för olika försäkringar) skall tas upp till förmånsbeskattning, några kommentarer på det?
4. Läste även att om inbetalning sker innan 1/7 2018 för ett helt år framåt så är detta ej förmånspliktigt. Korrekt?
Ser fram emot svar
Lars
Det jag har fått till mig är
1. den anställde ska förmånsbeskattas efter hur företaget blir fakturerat, alltså betalar man bara en gång om året så är det en gång som det ska med. Därav stämmer det som står på 4. Om företaget hunnit betala innan så blir det ingen förmån.
Vill den anställde ha förmånen fördelad per månad måste man ändra hos försäkringen så att de fakturerar avgiften varje månad..
2. och 3. har jag inte kommit till än i min hantering
Skatteverkets ställningstagande gäller från och med publiceringen den 10 juni 2019, men kan tillämpas från och med det att de nya reglerna trädde ikraft den 1 juli 2018 med stöd av att det inte finns någon tidsbegränsning angiven i ställningstagandet.
Ämne: Företag-Arbetsgivare
Datum: 8 augusti 2019 13:08:05 CEST
Till: Khedron Wilk
Hej,
1. Schablonberäkningen kan tillämpas från det att reglerna om skatteplikt för icke offentligt finansieras sjukvård infördes den 1 juli 2018. Man kan med andra ord begära omprövning av beskattningen för tidigare perioder.
2. Ja, man kan ändå använda schablonberäkningen.
Med vänliga hälsningar
Birgitta
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.