Hej,
jag får inte till utgångsläget för anläggningstillgången att stämma så att jag kan boka försäljningen. Programmet säger att jag måste specificera tidigare avskrivningar, gör jag det så får jag rätt siffror i IB ackumulerad avskrivning men inte i ackumulerad avskrivning. Någon som vet varför?
Hejsan!
Om vi börjar med att kika på fältet IB ackumulerad avskrivning så ska den visa summan av alla avskrivningar gjorda i tidigare räkenskapsår. Medan fältet Ackumulerad avskrivning visar summan av alla avskrivningar som har gjorts för tillgången, det vill säga IB ackumulerad avskrivning plus Årets bokförda avskrivning. Så enligt dem siffror jag ser på bilden stämmer värdena men misstänker att det isåfall är när du specificerat tidigare avskrivningar och kanske räknat med årets avskrivningar i det beloppet? Om inte så borde beloppen stämma kan jag tycka när jag kikar på din bild, men svårt att svara på eftersom jag inte vet så mycket detaljer om beloppen som ska gälla.
Du får gärna återkomma med lite mer information och exakta belopp om något känns oklart, så kan jag ta det en till vända. 🙂
/My
Hej,
avskrivningarna har blivit helt tokiga tyvärr. Inventarien såldes i slutet av 9/2020 sedan dess har jag inte gjort några avskrivningar så klart och ville nu registrera försäljningen (tyvärr glömdes det bort). Då vill programmet att jag specificerar tidigare avskrivningar och där blir det tokigt. När jag nu provade att registrera avskrivningarna såg det ut såhär i programmet? Hur löser jag detta på bästa sätt? Bifogar även tidigare avskrivningar.
Liknande problem finns med andra anläggningstillgångar som finns kvar (inte sålda). I historiken ser avskrivningarna ok ut men tittar jag i informationen så får jag upp detta meddelande:
Hej!
Om du har registrerat en anläggningstillgång som du har gjort avskrivningar på innan du började skriva av tillgången i Visma eEkonomi så behöver du specificera de tidigare avskrivningarna. Jag behöver mer information för att kunna hjälpa dig tror jag, så allt verkligen blir rätt. Det ser ut som att du gjort avskrivningar på anläggningstillgången efter försäljningsdatumet, om så är fallet och dessa är felaktiga kan avskrivningarna ångras, läs mer om det i vårt skrivna hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar och kika under Ångra senaste händelse.
Frågor om den sålda anläggningstillgången
Vilket belopp vill du ha i rutan Ackumulerad avskrivning (vad är avskrivet innevarande år)?
Vilket belopp ska vara i fältet IB ackumulerad avskrivning (avskrivningar gjorda i tidigare räkenskapsår)?
Andra anläggningstillgångar
Det är lite samma sak här, eftersom jag inte vet vilket värde du ska ha i respektive ruta så är frågan svår att svara på direkt.
Finns det avskrivningar gjorda innan anläggningen lades upp i Visma eEkonomi? Som var bokförda i ett annat system?
Rutan för Specificera tidigare avskrivningar visas när det finns ett glapp mellan datumet i Beräkna avskrivning fr.o.m. och det datum när den första avskrivningen bokfördes via funktionen Anläggningstillgångar i Visma eEkonomi. I vårt skrivna hjälpavsnitt Specificera tidigare avskrivningar finns exempel på hur dessa fält ska hanteras och jag tänker att du får börja där, ledsen att jag inte kan ge dig mer info än så men det blir svårt när jag inte vet historiken hela vägen.
Återkom gärna!
Trevlig helg!
/My
Hej,
anläggningstillgångarna var tidigare i ett annat program men lades in enligt alla konstens regler i Visma Eekonomi år 2018. Det var inga problem fram till avskrivningen 30/9.
På anläggningstillgången jag vill sälja finns per 30/9 ett restvärde på 6 580 SEK. När jag nu vill registrera försäljning av anläggningstillgången (jag har självklart ångrat de avskrivningar jag gjort efter 30/9 igen, det var bara ett försök om programmet "vaknar till liv") får jag upp detta felmeddelande och programmet "ser" av någon anledning inte tidigare avskrivningar som är gjorda. Jag får upp ett restvärde på 52 024 SEK av någon anledning?
Hej igen Martina!
Jag försöker verkligen följa detta steg för steg men för att du ska komma vidare snabbast är det bättre att ta detta en vända med supporten via telefon eller chatt. På så sätt kan vi kika på vad som sker och skett på anläggningstillgången hela vägen tillsammans med dig och i ditt eEkonomi och därmed få en bättre överblick på vad behöver göras innan du kan registrera försäljningen. Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig längre härifrån, blir för tufft utan en större helhet tyvärr.
Du får ha en fin måndag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.