Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anna__44
MEDLEM

Förskottsinbetalning kundfaktura

Jag har en kund som råkade dubbelbetala en faktura och därefter valt att använda denna som en förskottsbetalning för en framtida faktura. Jag bokade upp inbetalningen som "Förskott från kunder" på 2420.

 

Nu när jag har skapat en ny kundfaktura vill jag använda detta förskott men eEkonomi verkar inte tillåta det. Hur skall jag göra? Jag använder kontantmetoden. Har letar men hittar inte svar på frågan i något flöde? Tack / Anna

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om systemet inte tillåter att du registrerar betalning på Annat konto/2420 kan du göra så här:

 

1. Registrera betalning via Kassakonto.

 

2. Gå in på Kassakonto och registrera Ny Kassahändelse

Samma datum 

Utnyttjande av förskott

Samma belopp men minus

Matcha mot konto 2420

 

Då får du en plus och en minus-post på 1910 som tar ut varandra och förskottet på 2420 nollas.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

anna__44
MEDLEM

Hej, problemet är att det automatiskt blir 1930 när man väljer registrera betalning. 

Hej @anna__44!

 

Det du kan göra i detta fallet är att registrera en inbetalning på den andra fakturan som vanligt. När du har gjort det så skapar du upp en ny manuell verifikation och vänder på bokningen du gjorde för inbetalningen med k1930 och d2420 denna gång. Då blir både fakturan markerad som betald och konto 2420 nollas ut. 

 

Återkom om det dyker upp några funderingar. 

 

Ha en fortsatt fin dag! 

// Anton