- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Förslag på förbättringar för "bokföringsförslagen"
Jag har märkt att Visma eEkonomi "Smart" ibland inte ger några förslag när jag arbetar med skattekontot, trots att jag har flera identiska händelser. Till exempel, när jag bokför sju "Prel skatt"-händelser med samma belopp saknas förslag i bokföringsförslaget, även om jag befinner mig på skattekontot. Eftersom jag dessutom har bankkoppling till Skatteverket känns det som att flödet skulle kunna göras smidigare.
Här är en skärmdump som visar situationen:
https://www.dropbox.com/scl/fi/xwdsivnzhfzdlmd579nz5/Screenshot-2025-03-23-at-10.32.15.png?rlkey=ow6...
Finns det möjlighet att undersöka detta vidare och se om flödet kan förbättras?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag skulle vilja framföra några förslag för att förenkla hanteringen av mina utgående fakturor. Det vore mycket hjälpsamt om systemet kunde erbjuda förslag på konteringar direkt, eftersom jag ofta måste söka upp information via Google. Ibland uppstår dessutom förvirring med debit och kredit, vilket exempelvis kan bli problematiskt vid hantering av inbetalningar till Skatteverket eller vid fakturahantering.
En annan förbättringspunkt är att kopplingen mellan fakturabilden och verifikationen av den betalda fakturan inte sker automatiskt. För närvarande måste jag skriva ut en PDF av fakturan från Visma, ladda ner den till datorn, gå till kassahändelser, ladda upp filen och koppla den mot bankhändelsen. Därefter letar jag upp konteringsinstruktioner på Fortnox webbplats där tydliga tabeller hjälper mig att få överblick.
Finns det möjlighet att effektivisera dessa processer, eller har jag missat något steg som skulle kunna underlätta arbetet?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @dysell
Jag förstår att du upplever frustration med hur programmet hanterar dina bokföringsförslag och konteringar. Tack för att du delar med dig av dina synpunkter och detaljerade exempel, det hjälper oss att förstå din situation bättre.
Angående bokföringsförslagen:
Programmet är utformat för att automatiskt föreslå bokföringsförslag baserat på tidigare transaktioner och händelser. Om den i vissa fall inte ger relevanta förslag kan det bero på olika faktorer, till exempel att programmet behöver mer tid för att lära sig dina specifika rutiner eller att vissa typer av transaktioner behöver manuell kontering. Eftersom du nämnt att du upplever att samma typ av händelser inte föreslås korrekt, kan det vara en indikation på att något inte fungerar som det ska.
Din arbetsprocess:
Jag ser att du väljer ”egen kontering” vilket innebär att du manuellt vill sätta upp dina egna konteringsförslag. Om du föredrar detta för att säkerställa större kontroll över dina bokföringsposter, kan vi absolut hjälpa dig med att skapa och hantera dessa förslag så att de bättre passar dina behov.
Koppling av fakturabilder:
Automatisk koppling av fakturabilder till verifikationer är en funktion som ska underlätta bokföringen. Om det inte fungerar som förväntat, kan det vara bra att vi får se över varför det inte kopplas korrekt.
Jag rekommenderar varmt att du tar kontakt med vår supportavdelning för att gå igenom ditt flöde och arbetssätt. Vi vill verkligen hjälpa dig att få ut maximal nytta av programmet och se till att det fungerar smidigt för dig. Vårt supportteam är rutinerade och jag är säker på att ni löser detta tillsammans.
Ha en fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @dysell! Långtida eEkonomi-användare här.
Lite komplettering av @Tinna Gunnarsson svar.
Jag skulle nog vill påstå att de automatiska förlagen av vilka konton som skall användas fungerar rätt bra. Men antagligen är det precis som Tina skriver, det kan helt enkelt var så att det tar tid innan det "sätter" sig och systemet vågar ge dig förslag? Men kolla gärna med supporten för säkerhets skull.
Jag använder systemet på så sätt att jag har skapat rätt många olika Bokförslag. Vår bokföring är inte mer omfattande än att jag har i princip satt upp färdiga förslag för nästa alla sorters transaktioner som inte kräver mer omfattande kontering. Lite förarbete snabbar upp arbetet betydligt när systemet inte vågar köra på med automatiken.
Din metod kring faktura är jag nog inte riktigt med på? "beviset" (bildunderlaget) är kopplat redan till den utfärdade fakturan så behövs inget ytterligare underlag för betalningen. Men det bygger ju på fakturametoden. Du kanske använder kontantmetoden för er fakturering och den har jag inte koll på hanteringsmässigt.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera