Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förutbetald artikel inför årsskifte

Hej

Vi har lagrade artiklar i E-ekonomi. Nu undrar jag hur jag lättast löser så att hyresavierna jag skickar ut nu inför Januari hamnar som intäkt på nästa år? Vilket det ju faktiskt är då hyran gäller Januari 2020. Det samma gäller de kostnader jag får faktura på i Januari som gäller 2019. Samt de fakturor jag får i slutet på December som gäller för Januari.

 

Behöver jag gå in i artiklarna och ändra bokföringskonto eller finns det ett lättare sätt? Hur bokför jag kostnaden i år som jag får faktura för i Januari? Leverentörsfakturor kan jag  manuellt lägga i förutbetalda kostnader och flytta dem nästa år kanske?

 

Terry

5 SVAR 5

Hej!

 

När du gör en kundfaktura så är det en knapp längst ner när du gör fakturan där det står "periodisera". Där kan du välja period som fakturan avser. Vid hyror skulle jag rekommendera att alltid använda denna knapp och periodisera hyran till rätt period. 

 

Detsamma gäller för leverantörsfakturor.

 

För att därefter bokföra periodiseringarna varje månad så går du till Bokföring - Verifikationer. Klicka sedan på pilen bredvid Ny verifikation och välj Utför periodisering.

 

Väldigt smidigt.

 

Lycka till!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa

 

Bra svar! 🙂

Nu har jag redan skickat fakturor för hyror nästa år vilket innebär att jag manuellt behöver periodisera dem. Kan jag manuellt korrigera dem med en verifikation till konto förutbetalda hyresintäkter och sedan verifiera dem på det kontot när kundfakturorna är betalda?

Då skulle jag för enkelhetens skull göra en lista med alla fakturor som behöver periodiseras och boka dem i en manuell verifikation Debet hyresintäkter och Kredit 29XX. Och sen boka tillbaka det på nya året.

 

Sen när det gäller just hyresintäkter så behöver man inte betala in momsen förrän i den månad som kunden betalt alternativt när hyresperioden passerat. Jag tror tyvärr inte att det finns nån bra funktion för detta så det är manuell handpåläggning på detta. En hint till Visma om att de kan höra av sig till mig för att få en idé om hur man skulle kunna lösa detta i programmet 😉

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag hittar inte knappen "periodisera" i Visma Eekonomi som du refererar till när jag ska skapa en kundfaktura. Behöver jag justera någon inställning?

Hejsan @Fd medlem

Anledningen till att denna inte syns hos dig är för att periodisering av kundfakturor är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, det är helt enkelt en större variant av eEkonomi Smart som du använder idag. Precis som nämnt ovan så kan du boka om periodiseringen manuellt istället, som en manuell verifikation när fakturan bokförts men finns det ett större behöv av att periodisera kundfakturor skulle jag rekommendera en uppgradering till eEkonomi Pro. 

Är du intresserad av att veta mer om de olika varianterna kan du läsa mer på vår hemsida om Visma eEkonomi, du är också varm välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer kring funktioner och priser. 

Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! 🙂 
/My