Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia F-L
MEDLEM

Fysiska verifikat?

Hej!

Med risk för att ställa en dum fråga ... 😁

Jag har just bytt från ett äldre system till Visma eEkonomi och är imponerad över alla smidiga lösningar. Men jag är lite fundersam över vad man ska använda som fysiska verifikat att sätta in i pärmen. För visst ska man fortfarande ha fysiska verifikat...? Mitt gamla system printade automatiskt ut rapporter när jag markerat leverantörsfakturor som betalda, lagt upp fakturor på banken eller skapat kundfakturor men med de snabba klicken man gör i eEkonomi får jag känslan av att allt är klart efter klicket ... Men pärmen då??? 

Hittills har jag använt fakturan som verifikat när jag skickat den för betalning och en kopia på fakturan när den betalats men det blir ju väldigt mycket papper. 

Hur gör man? 😅

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sofia F-L 

Tack för att du kontaktar oss. 

Det finns inga dumma frågor alls - det är faktiskt en vanlig fundering när man går över till nya system! I Visma eEkonomi är det inte nödvändigt att använda fysiska verifikat i traditionell pärms form. Systemet erbjuder en digital och papperslös lösning för att hantera dina transaktioner.

När du markerar leverantörsfakturor som betalda, lägger upp fakturor på banken eller skapar kundfakturor i eEkonomi genereras elektroniska spår som fungerar som ditt digitala bokföringsunderlag. Du kan alltid gå tillbaka och granska dessa elektroniska poster vid behov.

Läs gärna mer i vår artikel - Digitalt sparande - vad gäller? Där vi reder ut vilken information bör bevaras och under vilken tidsperiod? Vem ansvarar för att behålla denna information och var bör den lagras? Hoppas och tror att den kommer besvara många av dina funderingar och annars finns vi här och hjälper dig gärna. 

Ha en fin dag och lycka till med ditt nya fina program

/Tinna

Sofia F-L
MEDLEM

Tack för snabbt svar! Låter ju enormt skönt att slippa alla utskrifter och papper. Känns viktigt bara att hitta nya rutiner där man har koll på allt och verkligen enkelt kan ta fram det som behövs för att t.ex. revisorerna ska kunna göra sitt jobb ... 

Man kanske får tänka igenom noga så man vet vad som ska sparas och hittar en bra struktur så det inte blir godtyckligt hur man gör under bokföringsåret tänker jag.

Hej @Sofia F-L 

Tack själv 🙂 Ja det är befriande och dessutom klimatvänligt minska på alla utskrifter och papper.

Vill du att din revisor granskar företagets uppgifter, till exempel vid årsslutet, kan du registrera en ny användare med behörighet som revisor. Revisorn kan då se allt innehåll i ditt företag, skriva ut rapporter samt exportera SIE-filer och andra register. Länkar till mer information kring det finns långt ner på sidan Så jobbar du på bästa sätt Hör med din revisor så ni hittar ett bra arbetssätt som passar er båda. 

Och självklart - hör av dig om du har några funderingar så hjälps vi åt.

Ha en fin eftermiddag

/Tinna