Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömt boka momsen på en leverantörsfaktura - eEkonomi

Har Visma eEkonomi och ska nu till att göra första momsdeklarationen. Har ett litet AB
uppstartat under 2015 och bokför enligt kontantmetoden.

Har sökt men hittar inte info om hur jag ska göra med
följande:

Köpte under 2015 bilder från Shutterstock som jag bokfört:

1930 K 529,01kr
4051 D 529,01 kr

Inser nu att jag inte lagt momsen för sig, utan hela beloppet på 4051.

Ska jag istället boka som nedan för att det ska bli rätt(?):



1930 K 529,01kr
4051 D 423,208 kr
2614 K 105,802 kr
2645 D 105,802 kr

Tusen tack på förhand!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

är leverantören utanför EU?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, leverantören (Shutterstock) är ett amerikanskt företag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vi har en forumtråd angående Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU som jag rekommenderar dig att kika på. Jag hoppas att du hittar ditt svar där!

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för svaren. På fakturan är det specificerat 25% moms och det kom ingen tullräkning för köpet. (Tullräkningar vet jag hur jag bokför.)

Läste i tråden men blev faktiskt än mer förvirrad. Ska jag ta hela fakturabeloppet på 529,01 kr som även redan inkluderar 25% moms och boka det på 1930K mot 4056 D? (Varför konto 4056? Jag använder annars 4051 när jag importerar varor som företaget säljer vidare.) Ska jag ta 25% på 529,01kr och boka det på 2614 K och 2645 D?

Skulle uppskatta ett svar då jag för tillfället är helt förvirrad och antar att jag rör till det mer än nödvändigt.

Tack på förhand!

Kontrollera så inte Shutterstock har svensk momsnummer, för i så fall är det en vanlig faktura

Men enligt deras hemsida så skall du uppge svenskt momsnummer för att slippa moms: http://www.shutterstock.com/sv/support/article/Momsavgifter-på-tidigare-inköp?l=sv&c=CustomerKB%...

Så i detta fall så får nog den "25% momsen" bli en del av kostnaden. Och som kan tolka reglerna så skall det inte redovisas någon fiktiv moms - jämför med en hotelfaktura i utlandet



Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälpen! Jag är helt ny på detta så den momsen får väl bli en del av kostnaden. Nu har jag lärt mig den läxan!