Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Hantering av skattefri intäkt vid försäljning av dotterbolag

Jag har en klient som under räkenskapsåret sålt sitt dotterbolag med vinst. Om jag förstår det rätt så är denna vinst skattefri försäljning. Men när jag ska göra bokslut för klientens moderbolag i Visma Period & År så vill programmet skatta för försäljningen. Jag ser att programmet vill skatt för försäljningen under Skatteberäkning/Resultatplanering i Visma Period & År.

 

Försäljningen är bokförd på konto "8022 Resultat vid försäljning av andelar i dotterföretag". Ska det vara bokfört på något annat konto för att programmet ska känna av att försäljningen är skattefri och inte ta upp den till beskattning i Visma Period & År? Eller hur gör jag?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Jag har hört mig för gällande hur vi ska råda dig att hantera detta och har följande svar att dela med mig av. 

Om man har bokfört försäljningen som vinst och den inte ska tas upp skattemässigt så måste en justering göras på INK2S. Ett alternativ kan vara att använda fält 4.13.

tobbe.PNG

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och om du har några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten

/Tinna