Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mathias17
MEDLEM

Har e-fakturan gått iväg?

Hej,

jag försöker skicka e-fakturor. Mottagaren säger att de inte kommer fram.

jag försöker hitta någon information om hur/var fakturorna skickats men hittar ingenting i visma eekonomi. Det enda jag ser när jag klickar på e-fakturan är att det står ”skickad med e-faktura”.

jag fattar inte, är det inte viktigt att veta vart man skickat den (GLN nummer etc.) och om den kommit fram?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2024-07-23

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mathias17 

Tack för att du kontaktar oss. 

Om en e-faktura av någon anledning inte kan levereras till din kund visas en röd markering i fakturalistan. Det betyder att fakturan är stoppad. En orsak till att en faktura stoppas kan vara att den saknar referenskod, eller att det är något fel i referenskoden.

Ett tips är att du öppnar fakturan och läs i historiken om varför den stoppats. Om felet beror på referenskoden kan du skicka om fakturan när den rättats.

Supporten har även tillgång till loggar som kan hjälpa dig att identifiera varför en specifik faktura har stoppats samt se exakt när en faktura har nått sin mottagare.

Varmt välkommen att kontakta supporten så hjälper vi gärna dig 

/Tinna 

Hej Tinna,

Tack så mycket för ditt svar. Jag vet inte hur jag kan se historik.
Det enda jag ser är detta:

Mathias17_0-1694422264391.png

Jag tycker för övrigt att man inte skall behöva kontakta support för att se en sådan enkel sak som att en faktura har kommit fram eller inte.
Vet inte vad en blå punkt betyder? Tycker det borde stå vad det betyder. Ska det vara en grön punkt om allt är rätt tro?

Mvh Mathias

Hej @Mathias17 

Orsaken till att du ser den blå punkten/markeringen är att fakturan har blivit korrekt skapad och skickad från Visma eEkonomi. Om det är så att mottagaren inte har mottagit fakturan av någon anledning behöver vi mer information för att kunna förstå varför den inte har levererats som förväntat.

Detta är ingen information som vi skulle vilja be dig skriva ut på forumet så det är av den anledningen jag rekommenderar dig att kontakta supporten för vidare felsökning. På den bild du bifogade ser allt ut att vara i ordning, men om mottagaren inte har mottagit fakturan behöver vi undersöka varför detta har inträffat och vad som har hänt.

Hör av dig till supporten så hjälper vi dig jättegärna i den kanalen istället. 

//Tinna

Hej,

Ok, blå punkt verkar betyda att allting är bra och att den skickats iväg utan problem.

Om jag får ge lite input här så tycker jag att en grön punkt hade varit bättre. Tycker också att det borde stå vart man har skickat den (gln nummer, org nummer etc.) och vilken referenskod man angav när man skickade fakturan. Denna info skulle man kunna visa när man trycker på fakturan.

tack för hjälpen.

Hej @Mathias17!

Det stämmer att blå punkt betyder att fakturan har skickats iväg utan problem. Om din kund mot förmodan inte har fått fakturan trots att det ser ok ut från ditt håll så rekommenderar även jag som min kollega ovan att du tar kontakt med vår support.

Jag tar med mig din input vidare internt till våra produktutvecklare, men du får gärna också skicka in det via Feedback och förslag längst ner till vänster på Startsidan i eEkonomi.

Varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne