Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica_T
MEDLEM

Hur bokföra avgift för e-fakturor (faktura från banken)

Hej!
Vårt AB har fått en faktura från vår bank. Se skärmdump nedan. 

Skärmavbild 2024-08-04 kl. 13.44.52.jpeg
Tänkte först bokföra detta som bankkostnader, men läser att bankkostnader inte har moms på sig, vilket denna faktura har, så hur ska jag bokföra denna?

Tack på förhand
Monica

4 SVAR 4

Hej!

 

Vilken bank tar 15 kr för en efaktura? 😬

 

Visma tar 3 kr för en efaktura så börja med att försöka få leverantörerna att skicka efaktura till eEkonomi istället. Du aktiverar efaktura under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter.

 

Svaret på din fråga är att du kan bokföra det som bankkostnad även om det är med moms. Det skulle jag göra och känns mest korrekt eftersom det är banken som debiterar detta. Momsen bokar du bara som vanligt.

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Monica_T
MEDLEM

Tack för svar!

Ska kolla med banken kring detta också. 🙂

Vänliga hälsningar

Monica

Monica_T
MEDLEM

Hej, 
En följdfråga kring detta som jag nu har mer info om.
För att ha möjlighet att skicka e-fakturor tar banken en avgift på 15 kr/leverantör och månad i fast kostnad. 
Sedan tillkommer det 3,50 kr/faktura som jag uppfattat det.

OM jag istället aktiverar e-faktura via Visma, betalar jag då bara 3 kr / e-faktura?
Inga andra kostnader som tillkommer för att få möjlighet att nyttja detta i Visma?

Tack på förhand!
Monica

Hej @Monica_T 

 

Vi tar inga fasta avgifter för att skicka e-faktura utan priset är 3,5 kronor till företag och funktionen är redan inbyggd i ditt program. Smidigt! Du hittar alla priserna för vår digitala fakturering på vår hemsida

 

Jag skickar med dig hjälpavsnittet Skicka e-fakturor där vi berättar mer om förutsättningarna och hur du kommer igång. 

 

Lycka till och ha en fin dag. 

/Tinna