Hej!
Vårt AB har fått en faktura från vår bank. Se skärmdump nedan.
Tänkte först bokföra detta som bankkostnader, men läser att bankkostnader inte har moms på sig, vilket denna faktura har, så hur ska jag bokföra denna?
Tack på förhand
Monica
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Vilken bank tar 15 kr för en efaktura? 😬
Visma tar 3 kr för en efaktura så börja med att försöka få leverantörerna att skicka efaktura till eEkonomi istället. Du aktiverar efaktura under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter.
Svaret på din fråga är att du kan bokföra det som bankkostnad även om det är med moms. Det skulle jag göra och känns mest korrekt eftersom det är banken som debiterar detta. Momsen bokar du bara som vanligt.
Tack för svar!
Ska kolla med banken kring detta också. 🙂
Vänliga hälsningar
Monica
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.