Hej!
Vårt AB har fått en faktura från vår bank. Se skärmdump nedan.
Tänkte först bokföra detta som bankkostnader, men läser att bankkostnader inte har moms på sig, vilket denna faktura har, så hur ska jag bokföra denna?
Tack på förhand
Monica
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Vilken bank tar 15 kr för en efaktura? 😬
Visma tar 3 kr för en efaktura så börja med att försöka få leverantörerna att skicka efaktura till eEkonomi istället. Du aktiverar efaktura under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter.
Svaret på din fråga är att du kan bokföra det som bankkostnad även om det är med moms. Det skulle jag göra och känns mest korrekt eftersom det är banken som debiterar detta. Momsen bokar du bara som vanligt.
Tack för svar!
Ska kolla med banken kring detta också. 🙂
Vänliga hälsningar
Monica
Hej,
En följdfråga kring detta som jag nu har mer info om.
För att ha möjlighet att skicka e-fakturor tar banken en avgift på 15 kr/leverantör och månad i fast kostnad.
Sedan tillkommer det 3,50 kr/faktura som jag uppfattat det.
OM jag istället aktiverar e-faktura via Visma, betalar jag då bara 3 kr / e-faktura?
Inga andra kostnader som tillkommer för att få möjlighet att nyttja detta i Visma?
Tack på förhand!
Monica
Hej @Monica_T
Vi tar inga fasta avgifter för att skicka e-faktura utan priset är 3,5 kronor till företag och funktionen är redan inbyggd i ditt program. Smidigt! Du hittar alla priserna för vår digitala fakturering på vår hemsida.
Jag skickar med dig hjälpavsnittet Skicka e-fakturor där vi berättar mer om förutsättningarna och hur du kommer igång.
Lycka till och ha en fin dag.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.