Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna W1
UTFORSKARE

Hur fakturerar jag när arbetstid och material är sammanbakat - eEkonomi

Jag är helt ny företagare med enskild firma (kontantmetoden och arbetar med Visma eEkonomi) och ska göra min första kundfaktura för måleriarbete. Jag har lämnat ett fast pris till kunden där arbetstid och material är sammanbakat, 3000 kr + 750 kr moms. Jag blir osäker på hur jag ska lägga upp artikeln för detta? Kan jag tex benämna den "Pris enligt anbud" och under "Artikelkontering" ange hela beloppet som "Tjänster 25% moms"? Eller MÅSTE jag separera tid och material och göra på ett annat sätt. Eftersom jag inte planerar att ligga på ett lager med material så har jag för egen del inte behov av att se exakt vad jag tagit betalt för material.
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är ingen fena på Rot/Rut men jag vet att arbete och material måste specificeras så du måste skriva det tydligt och det skall också bokföras på olika konton. Du kan lägga in en textrad med "Pris enligt anbud" ovanför raderna med dom olika delarna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid ROTansökan hos SKV är det antal timmar på plats hos fastigheten som skall redovisas samt fastighetsbeteckning och personnummer på den ägare av fastigheten som ROTansökan gäller.
På fakturan kann du i textraden skriva "Enligt avtalat pris   exkl moms" 
för att sedan under detta ange arbetstid på en artikelrad och material på en artikelrad
Anna W1
UTFORSKARE

Hej igen! Min fråga gäller inte Rot/Rut-arbete. Hade det varit det är jag helt medveten om att arbetstid och material måste specificeras. I hantverksvärlden är det vanligt att fakturera fast pris på ett överenskommet belopp för hela jobbet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bör göra inställningar för faktura med ROT innan du skriver ut fakturorna. Då får du i fakturamallen upp ruta för ROT /RUT att bocka i 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då missuppfattade jag dej. Är priset som överenskommet med eller utan moms?
Du behöver inte ha artikelnummer utan använder textrad , exempelvis med texten "Enligt anbud/offert/överenskommelse" 
Anna W1
UTFORSKARE

Tack 3pa2! Skulle förstås ha skrivit att jag fakturerar en firma - och därmed inget ROT-jobb;>). I överenskommelsen stod "Pris 3000.- + moms inkl material".
Vad bra att jag bara kan använda textraden och inte behöver blanda in artikel. Så om jag uppfattar dig rätt blir det inget fel slutresultat i bokföring eller momsrapport om jag bokför försäljningen på ex konto 3041 Försäljning tjänst 25%?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du omvänd byggmoms?
Anna W1
UTFORSKARE

Nej det tror jag inte. Är inte påläst på det. Men firman som vi fakturerar arbetar med fastighetsskötsel, inte byggverksamhet. Så jag antar att då är det inte aktuellt att vända på skattskyldigheten.
Fd medlem
Inte tillämpbar
Anna W1
UTFORSKARE

Varmt tack! Detta var en "ny värld" för mig med omvänd skattskyldighet. Men nu har jag läst på lite och inser att jag i högsta grad kommer bli berörd av den. Stort tack för ditt engagemang 3pa2. Jag känner mig klar med frågan nu - i alla fall tillsvidare.