Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel L
MEDLEM

Hur gör jag om jag fakturerar i ett annat system men vill bokföra i eEkonomi?

Fakturerar i ett annant system och skickar fakturor. Bokför i eEkonomi.

Kan jag enkelt importera fakturorna till eEkonomi och ta emot betalningen där? Har ingen lust att skapa upp alla kundfakturor manuellt.

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Det går att "reskontrabokföra" fakturorna direkt på kundfordringskontot, det kräver bock i rätt ruta i företagsinställningarna och (tror jag) rätt version av eEkonomi. Testa din och se om det funkar! 

Tack för svar! Är det denna du menar? 

"Använd reskontrabokning av fakturor"

Kan du förklara hur man gör då? Vad händer?

Daniel L
MEDLEM
Daniel L
MEDLEM

fungerar det också att importera fakturorna via SIE4 när man kör kontantmetoden?

AnnicaL
CHAMPION

Det som händer är att fakturan bokförs som kundfordran genom en manuell verifikation och du konterar försäljning och moms direkt på respektiva huvudbokskonto. Du kan koppla in en bild eller pdf-fil av fakturan som underlag. När du sedan matchar inbetalningen kan du matcha den mot rätt faktura så att den markeras som betald. 

Om du enbart har fakturorna i det andra systemet och tar ut SIE-fil därifrån kommer det bara att skapa bokföringstransaktionerna, fakturorna kommer nog inte in som obetalda kundfakturor som de gör om du skapar reskontraföringen manuellt. Men här är jag osäker - antingen kan du testa på en enskild faktura eller kontakta supporten och fråga hur det blir.