Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hanterar jag Bitcoin i Visma eEkonomi

Hej, jag har en webbshop där jag kan ta betalt med Bitcoin. Nu har jag fått min första kund som betalt med Bitcoin. Men hur bokför jag det? Jag har försökt skapa ett bankkonto för Bitcoin men då måste jag ha en bank ansluten och Bitcoin finns inte på en bank utan i företagets dator. Jag vill inte att det hamnar på 1930-kontot eftersom det inte finns där.

Jag skulle vilja att Bitcoin också finns med ibland alla andra valutor. Nu får jag översätta kvittot till kunden till SEK och tala om vilken valutakurs det är på Bitcoinet.

Med vänlig hälsning

AG

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2024-02-13

7 SVAR 7
KenArd
CHAMPION

Hej AG,
Om du i kontoplanen kryssar i "Ej aktiva poster" så kan du ju aktivera t.ex. konto 1940 och döpa om det till Bitcoin. Nu kan du ju göra manuella bokningar på detta konto såväl som uppdatera ev. kursändringar.

Hoppas det var det här du tänkte på..

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har testat att använda just 1940-kontot. Problemet är att jag måste ange bank och kontonummer och jag har ingen bank som hanterar Bitcoin. 1940-kontot har jag sedan tidigare kopplat till SEB och företagets sparkonto där.

Jag vill kunna registrera ett bankkonto utan att tvingas lägga till bank då skulle det fungera. Jag vill inte behöva välja något som jag inte använder och inte heller koppla det till den bank jag faktiskt använder.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Jag såg ditt inlägg och vi funderar på att sälja i bitcoin eller kryptovalutor. Kan man hantera bitcoin och andra kryptovalutor i Visma eEkonomi idag? 

Kan man registrera ett bankkonto utan att tvingas lägga till bank ? 

Tack på förhand. 

 

Med vänlig hälsning,

Ben

Hej Ben,

Du har ingen möjlighet att skapa ett nytt bankkonto och sedan välja upp Bitcoin som valuta i Visma eEkonomi (se bilden nedan). Programmet saknar helt enkelt stöd för Bitcoin och du kan därför inte heller skapa ett bankkonto utan bank och hantera det på så vis.

Hoppas kunna ge dig mer positiva besked i en annan fråga. /Tinna

image (8).png

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för ditt svar. 

Kan man inte skapa ett nytt konto som tex 1983 och värdera den varje månad tex? 

Hur gör era andra kunder som vill sälja i bitcoin eller andra kryptovalutor? 

 

Tack på förhand 

Med vänlig hälsning,

 

Hej Ben,

Nu har vi bollat din tråd igen och som programmet fungerar idag, och som du redan vet, så har vi inget stöd för det du önskar utan du får hantera det manuellt. Visst kan du göra som du skriver dvs. skapa ett bokföringskonto i kontoplanen för hålla koll på din försäljning men du kommer behöva sköta värderingen manuellt. 

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig - lite spännande det där med bitcoin...

/Tinna

Kan tyvärr inte hjälpa, bara ge lite kompletterande information till Tinnas svar. Detta baserat på egen erfarenhet av att ha ett Swedbank Euro-konto som bankkonto i eEkonomi.

 

Varför Bitcoin och andra blockkedje-valutor inte finns med som "officiella" valutor i eEkonomi (och andra ekonomisystem?) är för att leverantörerna använder sig av så officiella källor som möjligt. När det gäller valutor är det Europeiska CentralBankens riktkurser. Möjligen svenska Riksbanken, är lite osäker där. Oavsett så är dessa i sin tur baserat på vad alla banker i sin tur använder för kurser.

 

Bitcoin är så att säga inte en erkänd valuta i banksystemet. Och jag själv tror det skulle bli väldigt vanskligt för Visma att börja försöka hantera kurser för blockkedje-valutor. Vilka skall man ta med och vilka skall inte tas med? Vad skall användas som källa? Finns det någon myndighet som står som officiell garant för den angivna kursen?

 

 

Ja, jag förenklar delvis vissa saker här och det skulle vara spännande och definitivt ett steg in i framtiden om Visma och övriga leverantörer generellt började hantera Bitcoin m.fl. Men frågan är inte helt enkel.

 

//En glad bokföringsamatör