Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag redovisa att jag betalade för mycket i moms?

Hej! Jag har drivit ett översättningsföretag som jag har lagt vilande i år. Jag gjorde ett uppdrag åt en amerikansk översättningsbyrå i början av det här året. Det var meningen att jag skulle få 2 629 kr för ett uppdrag. Jag var ny då så jag missuppfattade och trodde att jag skulle betala moms först. Men jag har fått veta att jag inte behöver göra det åt länder utanför EU. Så jag betalade moms åt VIsma Eekonomi Smart. Jag betalade 526 kr i moms innan jag skrev fakturan, så när jag skrev fakturan stod det 2 103 kr. 

 

Hur ska jag redovisa det? Jag antar att jag inte kommer att få tillbaka momsen från er utan jag får troligen göra avdrag för kostnader i deklarationen enligt skatteverket. Jag undrar om jag ska redovisa att jag har betalat för mycket i moms? Jag har redan bokfört den fakturan från Innovative International Business Inc som betald. Hur ska jag redovisa att jag har betalt 526 kr för mycket i moms?

 

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hur mycket fick du från kunden? Om det var mindre ä n vad som var överenskommet ska du fakturera resten också, så att du får det belopp som var avtalat. Du skulle fakturera hela beloppet utan moms. 

Vad menar du med att du betalat momsen? Vart? Visma är ingen "momsmottagare". Är din firma momsregistrerad? Om det skulle ha varit moms på den aktuella fakturan skulle den i så fall betalats till skatteverket i efterhand. Om du deklarerat och betalat momsen till skatteverket gör du en rättelsedeklaration så får du tillbaka pengarna.

 

 

Hej!

 

Tror att det är lätt att missuppfatta din fråga. Är det så att du ställt ut en faktura som du skickat till det amerikanska bolaget eller är det så att du fått ett belopp utbetalt och själv gjort en faktura i efterhand som inte skickats? Jag skulle krediterat den fakturan och gjort en ny för försäljning till land utanför EU. Rätta momsdeklarationen för januari om du skickat in den. Och du bör ha rätt att dra av ingående moms för de kostnader du haft.

 

Jag råder dig att ta hjälp med detta så att det blir rätt. Om det är ett vilande bolag så är det inte mycket jobb men du kan förlora pengar på att göra fel. Jag kan hjälpa dig om du vill. Mejla till lovisa.ljungvall@revidera.se så kan jag titta på det 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100