Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ekkehart
MEDLEM

INK2: Nollställa konto 2893 för att förhindra negativ UPPGIFT 8026 i blanketter.sru

Hej,

Jag håller på med ett bokslut för vårt aktiebolag som avser perioden: 20210101-20211231.

Jag har ett utgående saldo på 1750 SEK på konto 2893 (skulder till närstående personer kortfristig del) som behöver nollas. Detta är en följd av korrigering i bokföringen för den aktuella perioden som jag genomförde den 20211231.

Direkt därefter betalade jag tillbaka beloppet (1750 SEK) från mitt privata konto till företagskontot men bankens transaktionsdatum hamnar utanför räkenskapsåret (20220103).

Nu när jag ville lämna INK2 (blanketter.sru) till skatteverket så fick jag avslag på detta på grund av:
"Rad: 36 Värde (-1750) i posten UPPGIFT 8026 följer inte angivna regler."

Så, jag har ringt skatteverket och de säger att jag absolut inte få ha ett negativt belopp där, vilket jag såklart förstår. Man får ju inte låna ut pengar till sig själv. Men dilemma:t är hur jag bäst justerar detta. Hur kan jag göra detta?

Mvh,
Ekkehart

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

6 SVAR 6

Hej!

 

Det är så pass litet belopp och att du reglerat det på nya året så är det inte så farligt. Ta bara manuellt bort det från den rutan. Du kan låsa upp den och ändra belopp.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack Lovisa för ditt snabba svar. Det hade förmodligen löst det men jag kör nog med svaret från Roffakab för att då slipper jag manipulerar blanketer.sru filen manuellt.

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Med tanke på att beloppet regleras 20220103 skulle jag i bokslutet boka om beloppet till konto 1613 Övriga förskott. I Årsredovisningen hamnar det då under rätt rubrik.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack! Så, du rekommenderar att jag skapa en verifikation med datum 20211231:

- 2893: Kredit 1750

- 1613: Debet 1750

 

Och sedan i början av 2022 så gör jag en omvänd verifikation. Förstår jag dig rätt?

Hej

 

Exakt.

 

RoffaK

Toppen, tack för den snabba hjälpen!