Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

In och ut leveranser och bokföring

Hej, Vi har använt visma nu i 2 år men vi har inte kunnat gå igenom alla funktioner märkte vi. Vi bestämde oss  att göra inventering varje månad men sedan så  märkte vi att vi inte klickade på rutan där det står "uppdatera inköpspriset när en ny inleverans" görs vilket vi fick veta att inköpspriset inte kommer att stå på artikeln. Vi har inte heller lagt in någon inköpspris på själva i artikeln för att vi tänkte att den automatisk kommer att komma upp då när vi har bekräftat inleveransen utifrån orderbekräftelsen eller fakturan som vi har fått och inlevererat varorna. Så varor vars inköpspris inte står på artikeln kommer inte ha något lagervärde.

 

Sedan undrar om om alla in och utleveranser som görs ska man också bokföra dessa i lagerdelen " in och utlverans" ? Varför ska man göra det ?  När borde man göra det? 

Skulle vilja veta vilket den mest effektivaste och "rätta" vägen att arbeta i visma  när man arbetar med in leverans till lager  och utleverans till kunder från lager.

 

MEd vänliga hälsningar 

 

Nellie

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Nellie 123 

 

Tack för att du skriver till oss. Jag kan berätta lite om hur programmet funkar och så hoppas jag att det hjälper dig ett steg på vägen. 

 

För att lösa problemet med att inköpspriset inte uppdateras automatiskt vid inleveranser i Visma eEkonomi, följ dessa steg:

 

När du gör en ny inleverans, gå till Lager och artiklar och välj In- och utleveranser. Välj Ny inleverans, ange datum för inleveransen och beskriv vad den gäller. Lägg till de artiklar som ska levereras in i lager samt antalJustera Inköpspris och Fraktkostnad om det har ändrats sedan tidigare. För att säkerställa att inköpspriset uppdateras automatiskt i artikelregistret, se till att rutan “Uppdatera inköpspris och fraktkostnad när en ny inleverans görs” är markerad.

Läs mer i hjälpavsnittet Gör inleverans av artiklar.

Genom att bokföra in- och utleveranser hjälper du programmet att beräkna korrekt lagervärde baserat på genomförda transaktioner sedan senaste bokföringstillfället. Bokföring av dessa transaktioner görs under Lager och artiklar - In- och utleveranser, där du kan välja datum för bokföringen.

Läs mer i hjälpavsnittet Bokför in- och utleveranser

Ett tips är att du gör inventering regelbundet, särskilt på räkenskapsårets sista dag innan årsavstämning, för att bekräfta det verkliga antalet artiklar i lagret vilket ger ett korrekt lagervärde.

Jag skickar även med hjälpavsnittet om  Inventering

Detta är den information vi kan dela med oss av via forumet och behöver du ha mer specifik hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga programsupport.

 

Ha en fin dag
/Tinna

Hej, tusen tack för förklaringen ! Det som jag har lärt mig när jag får en leverantörsfaktura som avser ett inköp är att först gå in på inköp klicka fram de produkterna på listan (artiklar), om produkterna inte finns registrerade då registrerar jag de i artiklarna, sedan så klickar jag in antal och beloppet utifrån fakturan på inköpet och när inköpet är klart då inlevererar jag in de varorna sedan klickar jag på skapa fakturan och det inköpet blir kopplad till fakturan. Ska jag då inte göra det på det viset ?  Ska jag först göra en inleverans av varorna som du har beskrivit ?  jag levererar in dem och sedan skapar fakturan ? Då blir väl inte inleveransen länkad med fakturan ? 

 

Med vänliga hälsningar 

 

Nellie

Hej @Nellie 123 

 

Jag tolkar dig som om du gör en inköpsorder och skapar inleverans samt leverantörsfaktura från den.

Det går fint att använda den delen också, just för att få kopplingen mellan inköp och leverantörsfaktura så är den kanske att rekommendera i första hand.

 

Så du kan göra antingen enligt hjälpavsnittet Inköpsordrar eller så som jag beskrivit i mitt tidigare svar enligt Gör inleverans av artiklar.  

 

Vill du ha mer detaljer rekommenderar jag att du slår en signal till supporten 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till supporten framöver. 

/Tinna