Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jacob69
UTFORSKARE

Ingen verifikation för bokat resultat

Försöker reda ut en sak gällande bokning av 2019 års resultat. Enligt mitt förenklade årsbokslut har jag ett bokfört resultat för 2019. Och enligt checklistan i slutkontrollen är detta färdigmarkerat inför deklarationen. Men det finns ingen verifikation som visar detta i Kontoanalys, dvs konto 2019 dyker inte upp med verifikation "Inbokning av årets resultat" (som det gör när jag söker på t ex 2018 års resultat). 

 

Möjlig ledtråd: resultaträkningen och balansräkningen har ett "beräknat resultat".

 

Vad har jag missat att göra?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-16

 

 

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du kör tillägget Deklaration i Visma bokförs resultatet när deklarationen är klar "Inlämning" och låses.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

 

Ok, några följdfrågor:

 

1. Tillägget Deklaration för alltså automatiskt in årets resultat i det förenklade årsbokslutet?

 

2. Men bokföring av årets resultat ska väl göras manuellt?

 

3. I så fall kan jag alltså ha missat att göra det även om det är färdigmarkerat i tillägget Deklaration?

 

Mycket förvirrande för mig just nu, så jag är tacksam för alla svar.

 

Mvh

 

Jacob

 

 

 

 

Hejsan! 

Om du har ett aktiebolag och tillägget för Deklaration/årsredovisning så bokförs årets resultat per automatik när du låser din deklaration. När jag kikat på ditt kundnummer så ser jag att du har en enskild firma och då ska du bokföra årets resultat manuellt i Visma eEkonomi. Eftersom du har ett beräknat resultat i rapporterna och har gjort en kontoanalys som inte visar någon bokning så verkar det som att detta inte bokförts, det är ju möjligt att rutan i checklistan markerats av misstag kanske?
Du bokför årets resultat under Bokföring - Verifikationer och om du vill kan du använda programmets färdiga bokföringsförslag Bokföring av årets resultat, programmet hämtar då korrekta konton samt belopp så du egentligen bara behöver klicka på Bokför. Visar alltså programmet ett automatiskt belopp att bokföra på respektive konto så innebär det att detta är ett resultat som inte bokförts sedan innan. 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 
/My

 

Hej! Tack för en utmärkt förklaring!

 

Ja, 2019 års resultat dyker upp automatiskt när jag väljer "Bokför årets resultat", så jag måste färdigmarkerat av misstag. Men innan jag bokför: Jag ser att ett resultat från 2018 hänger med i balansräkningen (som värde vid periodens början) så att 2019 års beräknade resultat (i Kontoanalysens rapporter) blir summan av 2018 + 2019 års resultat.

 

Dvs, värde vid periodens början är 2018 års resultat, förändringen är 2019 års resultat, och värde vid periodens slut är summan av båda åren.

 

Jag vill gärna boka bort alltihop på en gång. Lägger jag till värdet vid periodens början till det automatiska beloppet i den manuella verifikationen så att allt bokförs som resultat för 2019?

Härligt att det börjar klarna. 🙂 

Det låter som att du inte bokfört om förgående års resultat i början av 2019? När du bokfört och gjort färdigt för räkenskapsåret 2018 ska du på första dagen nästkommande räkenskapsår 2019 boka om föregående års (2018) års resultat och detta misstänker jag kan ha missats också. Tycker du verkar ha koll på hur du kika på dina bokförda saldon och hur du felsöker i dina verifikationer så kan vara en bra idé att köra på en till kontoanalys. Detta gör du på år 2019 och de konton som används vid denna bokning kan du se i tråden Bokföra föregående års resultat. Är det detta som missats så ska även detta bokföras innan du bokför 2019 års resultat. 

/My 

 

Stort tack!

Nu har jag gått tillbaka genom åren och rättat till allt som har med årets resultat/ombokning av föregående års resultat att göra. Allt ser klockrent ut nu. 

Väldigt bra och tydliga förklaringar, tack igen.

Mvh Jacob