Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av exempelvis noter - eEkonomi

Okej, blev lite irriterad på att jag skrivit hela inlägget och så laddade sidan om och jag måste skriva om allting. Men jaja. 
Jag har googlat i timmar med stigande förvåning och börjar undra om det bara är jag som är musiker med enskild firma och sköter min egen bokföring. Eller om min fråga är så självklar att ingen annan har den. 
Hur bokför jag inköp av material som är nödvändigt för verksamheten men inte används i produktionen i den meningen att de är råvara för det som säljs, utan snarare på sikt blir till ett inventarium i form av ett referensbibliotek? I mitt fall gäller det noter. 
Min verksamhet bygger förstås på att jag säljer mina tjänster som dirigent, sångare och pedagog. I den verksamheten måste jag ha en väldig massa noter. De köps ibland in inför ett specifikt uppdrag, men oftare som kontinuerlig uppbyggnad av ett referensbibliotek som jag måste ha för att kunna genomföra pågående och framtida uppdrag. 
Så, är dessa inköp
material, 
förbrukningsinventarier,
eller facklitteratur?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Facklitteratur 6970 

Hej!

Det finns oändligt massa olika verksamheter och alldeles säkert flera musiker med enskild firma ;-). 

När du lägger en kostnad på ett 4-konto så hamnar det precis som du skriver som ett varuinköp som är nästan direkt kopplat till försäljning. Så jag håller med dig om att man kanske inte bör lägga det där även om det inte skulle bli några repressalier om du gjorde det.

Övriga kostnader kan du lägga på allt mellan 5000-6999. I din deklaration hamnar allt i samma ruta så i det stora hela så kan du lägga det precis vart du vill. Konto 5400 är förbrukningsvaror och jag skulle tipsa om att skapa ett konto som heter kanske 5401 och döpa det till noter för din egen skull. Då har du själv koll på vad du har för kostnader för detta. Du skulle kunna skapa fler konton som 5402 osv också för liknande kostnader om du vill hålla koll på det själv och kunna jämföra mellan åren.

Lycka till framöver!

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100