Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Inköp via faktura som betalats privat – kan ej hitta fakturan i manuell verifikation

Hejsan,

 

Jag har betalt mitt ABs levfaktura med privata pengar. Nu har jag lagt in fakturan i Visma (samt lagt till leverantören) men när jag skapar en ny verifikation och väljer 2440, finner jag ingen faktura i kolumnen "Faktura". Se bild.

 

Jag har följt stegen både här och i denna YouTube-video. YouTube-videon visar att jag kan behöva gå in på inställningar och aktivera manuell betalning av fakturor med något sådant alternativ hittar jag inte.

 

Det kan vara värt att nämna att fakturan är i EUR och jag använder kontantmetoden. Jag har även försökt att förstå denna tråden https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Hittar-inte-faktura-vid-bokforing-av-betal... men jag vet inte om jag har Pro eller inte.

 

EDIT: har även testat med en faktura i SEK och problemet kvarstår.

 

Screenshot 2023-02-08 at 21.31.25.png

Screenshot 2023-02-08 at 21.27.33.png

  

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du har troligtvis inte PRO utan eEkonomi Smart. Kolla uppe till vänster i programmet.

 

Med Smart kan du inte använda manuell verifikation utan måste gå in på Leverantörsfakturan och under Åtgärder registrera betalning. Där får du använda Kassakonto och sedan med en korrigeringsverifikation flytta posten till konto 2893.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Screenshot 2023-02-10 at 15.18.23.png

 

Tack för svaret Roffa. Detta verkar funka för fakturor med SEK som valuta men inte med EUR. Där finns inget alternativ. Vet du hur jag löser detta?

Hej

 

Har du något valutakonto upplagt?

 

Vänliga hälsningar

RoffaK