Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Inventarier.

Vi köper in material och tjänster för att bygga en maskin till oss själva. Ska leverantörsfakturorna bokas under konto D1211 (maskiner/inventarie) och K2440 (leverantörsskulder). Det ska räknas som inventarie med avskrivning under ett antal år. En del fakturor är från annat EG-land. Hur gör vi med momsen på ett inventariekonto ? 

 

Innehållet i denna tråd är kontrollerat av Visma Spcs 221207

6 SVAR 6

Jag skulle rekommendera att under tillverkningstiden så lägg kostnaderna på typ konto 1280 och när maskinen är klar så bokar ni om allt där till 1210 och lägger upp i anläggningsregistret. Avskrivningarna kan påbörjas när maskiner är klar/tas i bruk.

 

Gällande inköp från andra länder så går det faktiskt manuellt lägga till korrekt momskod på tillgångskontot i själva verifikationen så att den omvända momsen räknas ut korrekt och rapporteras som det ska. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Men 1210 är ju ett konto för kundfordringar? 

Gällande momskod finns inte det alternativet vi sökt, för vi ska väl välja "Inköp varor EG momsfri"?

Nej, inte i kontoplanen som gäller efter 1996. eEkonomi är inte kompatibelt med den gamla kontoplanen så du måste börja med att konvertera. Bokföringsprogrammen kunde hjälpa till med dessa konverteringar i säkert 20 års tid men nyare program, såsom eEkonomi, förutsätter att ingen längre sitter i en så gammal kontoplan.

 

Det låter som att du troligen har en sörja i din bokföring med en blandning av gamla och nya kontoplanen. Kundfordringar ska ligga på konto 1510. Googla på Baskontoplan så att du får upp de konton man ska använda. Det är främst på balanskontona som skiljer sig väldigt från innan 1996.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Gällande moms bör det vara omvänd skattskyldighet och 25 % i moms, momskod 20 :). Då räknas en fiktiv moms på inköpet så att ni kan rapportera in korrekt till skatteverket på momsrapporten.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Vi bygger ju denna maskinen till oss själva, den ska inte till kund. När jag läser i beskrivningen till 1280 tolkar jag det som att man bygger till kund, genom att det står att det används för långfristiga förskott. Men kanske har jag missuppfattat? 

VI har ingen blandning i vår bokföring, utan hade sneglat tillbaka på gammalt bokslut för att få uppslag hur man kan boka, men det blev tokigt då ju:)

Hej igen!

 

Det är korrekt att det ska ligga på konto 1280. När maskinen/inventarien är klar klassificeras den på rätt konto. Om man ska sälja den till kund så kan det vara så att den hamnar som lager eller som i detta fall i den egna verksamheten så bör det bli till konto 1210 där du gör avskrivningar efter den ekonomiska livslängden. 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100