Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Puzzle
MEDLEM

Justera första räkenskapsåret, finns verifikationer på äldre (fel) datum

Hej.

När jag började använda Visma eEkonomi förra året för mitt nystartade aktiebolag så bokförde jag två verifikationer fel.

Räkenskapsåret satte jag till 2021-01-01 fast jag under 2021 startade bolaget. Detta försökte jag nu korrigera, men det finns två verifikationer relaterade till kostnader i uppstarten av bolaget som nu ligger på ett datum tidigare än vad räkenskapsåret SKA vara.

Hur justerar jag detta? Jag gick in på "Kassa- och bankhändelser" och ångrade matchning, men det skapade bara en korrigeringsverifikation (som jag inte behöver, utan helst vill ta bort också).

Trots det är datumen fortfarande gråa och inte går att ändra.

Hur justerar jag räkenskapsåret till t.ex. 2021-06-09 när det finns verifikationer registrerade på ett datum tidigare än det?

2 SVAR 2

Hej!

Det är tyvärr ett vanligt fel många gör när de startar bolaget. Det står tydligt när du lägger upp bolaget att du ska kolla i ditt registreringsbevis för att lägga upp korrekt datum om det är nystartat men uppenbarligen missar många detta ändå. Det finns så många trådar om detta i forumet nu och det svaret du kommer att få är att du får starta om hela bolaget från början och göra om från start. Om det inte är alltför många transaktioner så kan det vara bra att göra det men om du har mycket i reskontrorna osv som du vill ha så är det enda tipset att göra bokslut och deklaration i annan programvara alternativt låta en redovisningskonsult göra bokslutet i en programvara där man kan justera datumen i bokslutet.

mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej, jag hoppar in här i tråden också! 🙂

Precis som Lovisa skriver så är det en omstart du behöver göra för att justera räkenskapsåret. Orsaken till att du inte kan ändra räkenskapsåret är för att det finns verifikationer före önskat startdatum. Verifikationer som kommer från Kassa- och bankhändelser går det inte att ändra datum på.

Om du väljer att göra en omstart så bör du gå igenom listan Omstart av företag för att se vilken typ av information du själv behöver ta ut innan du genomför det.

Återkom gärna om du har några frågor eller om något känns oklart.

Trevlig helg!

/Tinne