Hej,
Har en fråga angående bolagsstämma och protokoll som ska föras och undertecknas.
Jag och min fru har ett AB där vi äger 50% vardera, där jag är styrelseledamot och min fru är styrelsesuppleant. I normala fall så hade vi haft en bolagsstämma (detta blir ju mer eller mindre bara en pappersexercis i ett så litet företag) där jag t.ex. varit ordförande, och min fru protokollförare. Eftersom vi båda innehar 100% av aktierna så hade vi inte behövt någon justeringsman, som jag förstår det.
Men nu är det så att min fru inte kan närvara på bolagsstämman och signera protokollet, och kommer inte kunna närvara inom överskådlig tid. Men bolagsstämma måste hållas och årsredovisning måste sändas in till bolagsverket. I protokollet kommer jag stå som både ordförande och protokollförare. Men eftersom min fru som äger dom andra 50% av aktierna inte står med som närvarande, antar jag att det behövs en justeringsman? Och i så fall, vem ska denna person vara? Kan jag ta en vän/kollega/granne/etc som justeringsman? Om inte detta upplägg fungerar, finns det någon som har förslag på hur jag ska göra detta?
Mvh
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-09-17
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.