Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

KYC process liten bokföringsbyrå

Hej, 

Bedriver en liten bokföringsbyrå åt endast små AB bolag under 3 msek oms etc krav (Ingen revisor krävs). 
Har lite frågor gällande "Know Your Customer" som går lite ihop kanske. 

1. Är det lagkrav / måste att göra detta på alla mina kunder?

2. Istället för att jag i firman ska behöva spendera tid att fylla i alla frågor kan man inte få kunden tillgång att göra det ? Så fungerar det ju med banker att de ber kunden ärligt / på heder och samvete / signera att de svar de lämnat in är riktiga ? Bättre att lägga arbetet och signering/bekräftande hos kunden ? 

3. Om det verkligen är så att jag måste fylla i allt själv (och tid är pengar för en bokföringsbyrå!!!) så får jag fråga om lite olika tips och tricks andra göra för att smidigt få in informationen ? (Vill helst slippa sitta i långa digitala möten med varje kund för att gå igenom det hand-i-hand...)



5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan Ekman 

 

Tack för din fråga. 

 

Detta är inget jag har så mycket information att dela med mig av via forumet förutom att du som byrå kan boka en gratis rådgivning via vår byråförsäjning här På samma sida finns även annan information som rör kundkännedom och som kan vara bra att känna till.

 

Om vi har någon annan forummedlem som vill dela med sig av sina erfarenheter får ni gärna hoppa in i tråden. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

Hur får man tillgång att ställa frågan i Redovisningsbyrån forumet istället ? 

Hej @Johan Ekman 

 

För att kunna delta och skriva i forumets byråområde måste du vara en byrå. Detta är en fördelning vi har gjort för att hålla det så tydligt som möjligt. Dock kan byråerna fortfarande se och svara på frågor överallt annars i forumet.

 

Många av våra erfarna byråer besvarar frågor i området för Visma eEkonomi och Bokföringsfrågor så du får garanterat bra svar i forumets alla områden. 

 

Önskar dig en fin dag

/Tinna

 

 

Jag är en liten byrå som nämns i inledningen 🙂 Varav frågan hur man får tillträde dit. 

Hej igen!

 

Jag förstår men för att klassificeras som en byrå krävs att byrån har rätt SNI-kod registrerad hos Skatteverket. Enligt den information jag har ska det vara kod 69201 eller 70220. Vilken kod ditt företag har kan du kontrollera på allabolag.se under fliken Verksamhet & status. Vill du ändra din SNI-kod finns information om hur du gör det här.

 

När du ändrat till någon av dessa koder kan du återkomma till mig så hjälper jag dig gärna att få access till byråområdet i forumet. 

 

Hoppas du får en härlig dag!

/Tinna