Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cosmolainen
MEDLEM

Kan ej bli av med saldo på 2641 / momsredovisning

Jag har haft ett belopp på 2641 som fallit utanför momsredovisningsfunktionen och har visats under Kontoanalys, men aldrig plockats upp av senare momsredovisningar. Efter flera momsperioder försökte jag nolla 2641 genom att skicka en rättelse till SKV. De gjorde en utbetalning som jag krediterade mot 2641. Detta bokfördes under en momsperiod som redan var stängd, för att det inte skulle påverka nästa.

 

Tidslinje:

2021-04: Momsredovisning januari-mars 2021

2021-04: Faktura för mars bokförs sent, 2641 ökar

2021-04: Företaget startas om pga. felaktigt räkenskapsår, verifikationer importeras i nya företaget

2021-07: Momsredovisning april-juni fångar inte upp den importerade verifikationen med 2641

2022-01: Beloppet ligger fortfarande kvar på 2641, jag rättar momsredovisningen (januari-mars 2021) hos SKV och de beslutar om en utbetalning som bokförs:

 

- 2641 (kredit) 876

- 1630 (debet) 876

 

Själva utbetalningen:

- 1930 (debet) 876

- 1630 (kredit) 876

 

2022-04: Momsredovisning januari-mars 2022, nu räknar programmet fortfarande in beloppet -876 på 2641, fast det är bokfört i december 2021.

 

Vad har jag gjort för fel, och hur kan jag rätta till det?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När du bokför 2641 Kredit i december 2021 ska du ta bort momskoden (48) och lämna blankt. Gör en justering.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

 

Tusen tack, det förklarar saken!

 

December 2021 är låst och årsredovisningen är lämnad.
För att inte ställa till det för mig, ska jag:

a) låsa upp perioden och skapa justering + ny kopia utan momskod på samma datum, eller

b) skapa justering + ny kopia under mars månad (nuvarande räkenskapsår men under rätt momskvartal)

c) något annat sätt?

Hej

 

Jag skulle låsa upp perioden 2021 och göra justeringen där.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack, detta var till stor hjälp. Jag har lagt otaliga timmar på att försöka förstå detta under det senaste året!
Den importerade verifikationen hade momskoden men följde aldrig med i någon momsredovisning, den verkade nästan omöjlig att bli av med. 🙂