Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi

Hej!

Jag registrerade en kundbetalning felaktigt, men när jag ska skapa en korrigeringsverifikation så finns inte det valet, bara valet "Korrigera momskod" (se bild).


På andra verifikationer finns valet. Tex leverantörsfakturor.


Hur ska jag göra för att korrigera inbetalningen? 
3 SVAR 3
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi

Hej,

När man har skapat en felaktig kundinbetalning är det bästa sättet att åtgärda detta under Kassa - och bankhändelser.
Välj först ditt konto pengarna har bokförts mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser.
Klicka sedan på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger.

Nu kommer denna transaktionsraden få knappen Matcha längst ut i stället. Du har då möjligheten att matcha inbetalningen mot en annan händelse och ska den enbart raderas kan du klicka på krysset längst ut på raden och får då frågan, Vill du ta bort raden?
Gör du det så har du ångrat hela denna inbetalningen och fakturan får status obetald igen.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi

Hej! Tack för denna hjälp. Jag hade registrerat händelsen mot kassakontot istället för företagskontot. Hur gör jag nu efter att jag gjort denna ändring, när jag vill registrera denna händelse korrekt och bokföra den mot det rätta kontot (företagskontot)?  Jag kan fortfarande bara välja kassakontot som alternativ. 
Highlighted
MODERATOR

Re: Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2019-11-27 13:56 )

Hej Andreas,

 

Jag förstår det som att du inte kan välja ditt företagskonto under Försäljning Kundfakturor

 

När man har en aktiv bankkoppling som du har så ska man varje gång det är en in/utbetalning från detta kontot hantera det via Kassa och bankhändelser. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Smart så du kan matcha och bokföra dina händelser korrekt, du kan se mer information om hur du gör i vår skrivna hjälp Kom igång med Kassa- och bankhändelser

 
 

Återkom gärna om frågor uppstår eller om jag missförstått. 

 

Ha en fin dag!

 

/My