Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kan man göra ett aktieägartillskott samtidigt som man redovisar en skuld till närstående?

Hej,

 

Jag startade mitt aktiebolag för tre månader sedan och inför momsdeklaration redovisar jag bolagets utgifter som jag har betalat privat (varuinköp för ca 14 000 kr). Detta vill jag göra för att kunna dra av moms, samt att jag vill få in utgifterna i min balansräkning. Men bolagets kassa börjar sina och jag skulle därför behöva göra ett aktieägartillskott (jag startade bara upp med aktiekapitalet på 25 000 kr). Är det fel eller kontraproduktivt att redovisa en skuld till närstående (2893) samtidigt som jag redovisar ett erhållet aktieägartillskott (2093)?

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Föreslår att du börjar med att förstärka kassan genom att låna in pengar i företaget:

 

Debet 1930

Kredit 2893

 

Huruvida du ska omvandla din inlåning på 2893 till ett aktieägartillskott på konto 2093 blir en senare fråga när verksamheten har satt sig.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för ditt svar Roffa. Vad säger du gällande min andra fråga? Mitt bolag är ju redan skyldig mig pengar eftersom jag har betalat kostnader med privata pengar. Dessa utgifter vill jag få in i bolaget så att jag kan dra av moms. Kan jag låna ut pengar till bolaget (D1930, K2893) samtidigt som jag redovisar mina privata utlägg som K1930, D2893? Det blir lite av ett nollsummespel med skillnaden att jag får in mina utgifter i bolaget och kan dra av moms.

Hej

 

Helt rätt det är ju ingen ide att ta ut pengar för dina privata utlägg och sedan låna in dom igen.

 

Bokför dina privata utlägg:

Debet KOstnadskonto

Debet 2641 Ingående moms

Kredit 2893

 

Då får du in dina privata utlägg i företaget men avvakta med att ta ut pengar tills Företagskontot tillåter ett uttag.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Roffa – anledningen till det skulle vara att göra avdrag för moms. Tänker jag fel? Se räkneexemplet:

 

November 2022

  1. Jag har 25 000 kr på företagets bankkontot (aktiekapital)
  2. Jag gör ett varuinköp på 15 000 kr (12 000 kr + 3000 kr moms) med privata pengar då jag ännu inte har fått mitt bankkort.
  3. Min försäljning kommer igång och jag börjar debitera utgående moms.

Februari 2023

  1. Efter ytterligare ett par utgifter har jag nu 20 000 kr på företagskontot.
  2. Jag har sålt varor och därför debiterat utgående moms – men ännu debiterat mycket lite ingående moms eftersom jag har gjort majoriteten av mina inköp med mina privata pengar. I nuvarande läge blir jag alltså betalningsskyldig till SKV.
  3. Jag gör ett ovillkorat aktieägartillskott på 15 000 kr. Företagets kassa utökas till 35 000 kr.
  4. Företaget kan göra en utbetalning till mig som privatperson på de 15 000 kr som jag har köpt in varor från utan att riskera att understiga hälften av det registrerade aktiekapitalet.
  5. Jag som privatperson får tillbaka mina 15 000 kr, och aktiebolaget kan dra av momsen på inköpen. Ut- och ingående moms balanseras och företaget blir inte betalningsskyldigt till SKV.

Stort tack för att du hjälper mig.

Hej

 

I vissa moment tänker du lite fel.

 

November 2022

  1. Jag har 25 000 kr på företagets bankkontot (aktiekapital)
  2. Jag gör ett varuinköp på 15 000 kr (12 000 kr + 3000 kr moms) med privata pengar då jag ännu inte har fått mitt bankkort. Redan här kan du bokföra in kostnad och avdragsgill ingående moms med motkonto 2893. Då får du med ingående moms i din momsredovisning.
  3. Min försäljning kommer igång och jag börjar debitera utgående moms.

Februari 2023

  1. Efter ytterligare ett par utgifter har jag nu 20 000 kr på företagskontot.
  2. Jag har sålt varor och därför debiterat utgående moms – men ännu debiterat mycket lite ingående moms (se punkt 2) eftersom jag har gjort majoriteten av mina inköp med mina privata pengar. I nuvarande läge blir jag alltså betalningsskyldig till SKV. Inte säkert  Se punkt 2
  3. Jag gör ett ovillkorat aktieägartillskott på 15 000 kr. Företagets kassa utökas till 35 000 kr. Att göra ett aktieägartillskott så här tidigt känns lite förhastat. Behåll fordran på konto 2893 istället så behöver du inte föra pengar fram och tillbaka (15 000 kr).
  4. Företaget kan göra en utbetalning till mig som privatperson på de 15 000 kr som jag har köpt in varor från utan att riskera att understiga hälften av det registrerade aktiekapitalet.
  5. Jag som privatperson får tillbaka mina 15 000 kr, och aktiebolaget kan dra av momsen på inköpen. Ut- och ingående moms balanseras och företaget blir inte betalningsskyldigt till SKV.

Att föra 15 000 fram och tillbaka känns helt onödigt. Den avdragsgilla ingående momsen kan du bokföra redan i november och får då ingen skuld till SKV.

 

Saldo på Företagskontot har ingen koppling till förbrukat aktiekapital utan du ska driva verksamheten ett par månader till och se om du genererar någon vinst. I så fall är dina tankar om aktieägartillskott helt meningslösa.

 

Ta det lugnt och ta inte ut dina pengar förrän det finns utrymme på Företagskontot.

 

Viktigast är att du bokför ingående moms vid dina privata utlägg i november så att det kommer med i momsredovisningen.

 

Vill du ha lite mer tips och stöd kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

@Roffakab Eller vänta, nu kanske jag förstår... Jag bokför utgifterna men avvaktar med att betala ut skulden till mig som privatperson. Lite rörigt i mitt huvud men tror det börjar landa...

Hej

 

Exakt.

 

RoffaK

Stort tack igen Roffa. Jag gjorde såsom du vägledde mig att göra och det var mycket lätt att förstå till slut. 💐