Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

12312131
MEDLEM

Kassa- och balanslikviditet (spökar?)

Hej,

 

Jag kan inte överensstämma med uppgifterna i Visma Ekonomiöversikt, likviditetsfälten.

 

Tillgångarna vad gäller pengar på banken, är avsevärt mycket högre än kommande utgifter, eller kommande momsbetalningar. Just nu har jag kommande inköp på cirka 500 kr, och banken har vuxit med cirka 130 000 kr, i vinst senaste 6 månaderna. Det finns inget som skulle tyda på dålig betalningsförmåga på kort sikt, om det inte har att göra med att företaget startade först i maj, nu i år 2019.

 

Min tanke är - känns som att kassalikviditeten borde vara bättre. Soliditeten är på 90 och vinstmarginal på 86%. Bokförde idag än mer inkomster på bankkonto, och kassalikviditeten försämrades med ytterligare 100%, inga nya utgifter registrerade, eller kommande inköp.

 

Jag har försökt ställa flera fält mot varandra, för att få fram kortfristiga skulder,- men hur jag än räknar får jag det till mer än 100%+. Är detta uppgifter som stämmer, fel i programmet eller vad kan spöka? Vart exakt bör jag titta för att få fram rätt typ av "kortfristiga skulder" som ska divideras med tillgångarna på banken?

 

Det enda jag ser som eventuellt ser misstänksamt ut, är årets hittills inbetalda F-skatt som ligger på skuldkonto "skatteskulder". Det är skatt som dragits från konto 1630, till F-skatt konto.

 

Ni får gärna gå in och kika i programmet mitt,- om ni har den möjligheten.


Tack på förhand

MVH

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Får först och främst be om ursäkt för ett sent svar, har kikat lite på det för att försöka få ordning på det och ge dig ett svar. Det är inte helt enkelt med den informationen jag har måste jag erkänna. 

Jag funderade på din kassalikviditet som du tycker borde vara bättre. I vår skrivna hjälp Kassalikviditet så finns lite information om just detta avsnittet samt beräkningsformel för att få fram talet. Om du går efter den beräkningsformeln själv, får du andra siffror då? 
För att få fram de kortfristiga skulderna genom en balansräkning tänker jag. 

Precis som du säger kan det vara bra att vi kikar på det tillsammans i ditt program och det är ingen vi har tillgång till här i forumet. Du är däremot varmt välkommen att kontakta oss på supporten för vidare felsökning, där kan vi se lite bättre om programmet fått fram rätt enligt kriterierna. Vi har inget allmänt fel kring att programmet räknar fel här men såklart så ska vi dubbelkolla detta. Skulle det vara ett programfel så tar vi det vidare där ifrån. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Hej My,

 

Tack för ditt svar. Uppskattas!

 

Ja, spontant känns det så. De kortfristiga skulderna är vanlig moms, och några mindre, löpande kostnader i företaget. Inga skulder, och soliditet på 91%. Känns märkligt att kassalikviditet skulle vara minus flera tusen.

 

Jag räknar som enligt länken, dock är jag inte helt säker på vad som innefattar kortfristiga skulderna. Om det ska räknas med hela årets, (även redan betalda), eller enbart de som skall betalas, obetald moms och inlagda leverantörsfakturor.

Har det något att göra att det är första året, och aktiekapitalet på 50 000 kr ses som en stor skuld? Hur kan jag tillse dig inloggning, fungerar PM?

Hej! 

Det lättaste för att få fram summan för kortfristiga skulder är att du tar fram din balansrapport för hela ditt första räkenskapsår och kikar under kolumnen kortfristiga skulder samt kikar på totalen utav kolumnen. 
Aktiekapitalet är inte inkluderat i denna beräkningen och beräkningsformeln som används när programmet räknar ska inte vara annorlunda pga av ett första räkenskapsår. 

Vi kan som sagt inte koppla upp oss eller liknande via forumet så du ska få prata med vår supportavdelning via telefon. Tänker nämligen att går du efter beräkningsformeln så bör du få samma utfall som programmet får. Kontaktar dig via mejl för vidare hantering. 🙂 

/My