Hej. Jag försöker få till faktura via Kivra, men det ser inte ut att fungera.
Jag har lagt in momsregistreringsnummer i företagsinställningarna, samt personnummer på kunden. När jag väljer kunden i fakturaformuläret kommer inte Kivra upp som ett alternativ. Enligt videon https://www.youtube.com/watch?v=Xv_byXt03xk skall det komma upp en notis vid kundnumret om personen kan ta emot efakturor, det är inte fallet för oss.
Jag har testat att lägga in mitt eget personnummer på kundkort och jag tar emot fakturor i Kivra från andra företag, så det borde fungera.
Har ni något tips på vad jag skall justera för att få det att fungera?
Hej @ulvesked
Välkommen som ny forummedlem 🙂
För att det ska fungera att skicka e-fakturor via Kivra till privatpersoner från Visma eEkonomi Smart ska det räcka med att du lägger till kundens personnummer (10 eller 12 siffror) eller e-postadress i kundregistret. Då kontrollerar programmet automatiskt om kunden kan ta emot fakturor via Kivra när du skapar fakturan. Du får ett litet meddelande om det i fakturavyn.
Kontrollera så du följt instruktionen Skicka e-fakturor och om du fortfarande inte får det att fungera rekommenderar jag att du hör av dig till vår support.
Ha en fin dag.
/Tinna
Tack! Vill förtydliga att det är Visma eEkonomi Pro jag använder.
Jag har följt instruktionen du länkar till, men inget meddelande om kivra kommer upp i fakturavyn.
Är det en plugin eller tillägg som måste aktiveras för att det skall komma igång? Bankgiro och momsregistreringsnummer är inlagt i företagsinställningarna.
Hej @ulvesked
I detta fallet spelar det ingen roll om du arbetar i varianten Smart eller Pro, funktionen är densamma. Det låter som om du har kontrollerat och följt alla anvisningar och du ska inte behöva addera en plugin eller något tillägg utan har du följt våra instruktioner så bör det fungera sedan.
Min rekommendation är att du slår vår support en signal så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Önskar dig en trevlig helg och välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.