Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontoplan

Har precis börjat med Visma eEkonomi och vi är en icke momspliktig förening.

Jag vill därför ta bort alla momskonton får vi kontoplan men dessa konton går inte att inaktivera!!

Hur gör jag?

5 SVAR 5
Anna W1
UTFORSKARE

Hej! Jag gick in och kollade och kom fram till precis samma sak som du. Så jag har inget givet svar. Det enda jag kom på är frågan om det är inskrivet ett momsregistreringsnummer i företagsinställningar/grunduppgifter? Blir det i så fall någon skillnad om du tar bort det?

Hoppas det löser sig bra för dig. Mvh Anna

hej har också samma problem, jag har inget moms nr angivet och har angivet "redovisar ej moms". Finns det något annat tips?

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Anette Mellgren och @Anne-Sofi !

 

Precis som ni skriver så går det inte att ta bort momskontona eftersom de är knutna till artikelkonteringarna och försäljningskontona som standard.

Det ni däremot kan göra är att ställa in att ni inte redovisar moms under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter i fältet för Momsperiod. När ni har den inställningen går det att inaktivera samtliga momskonton i kontoplanen.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa er i era funderingar, annars är ni självklart välkomna att återkomma.

Önskar er en fin måndag!

/Tinne

 

 

Hej!

Även om jag fyller i Ingen moms i Företagsinställningar så går det inte att inaktivera all försäljningskontor med moms.

Har du fler tips?

Hej Anette!

 

Den inställning du gjorde gör att du kan aktivera de momskonton som finns i kontoplanen, som exempelvis 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.

Det är inte möjligt att inaktivera de försäljningskonton som är standardposter i kontoplanen, däremot kan du välja att ta bort momskoden på försäljningskontona.

 

Om du vill att vi kikar på det så är du välkommen att kontakta mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp och titta tillsammans med dig i ditt program. 

 

Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!

/Tinne