Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Koppla fakturor till inbetalning i efterhand? - eEkonomi

Hej,

Jag sitter som kassör i en ideell förening (ej momspliktiga) och vi har bokfört ett antal inbetalningar innan kundfakturorna. 

Således har bokföringen blivit debet 1930 och kredit 1510. Dock insåg vi nu att detta blivit mycket missvisande eftersom våra kunder rent faktiskt inte står i skuld till oss. Därför behöver vi nu lägga in kundfordringsfakturorna. Kan man koppla dessa med inbetalningarna i efterhand så att kundfordringskontot "kvittas" mot fakturan? Istället för att - som vi egentligen borde gjort - föra in fakturan först och sen koppla inbetalningen med denna. 

Tack på förhand!! 
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Hur har du registrerat betalningarna - via manuella verifikationer och bokat 1930 D och 1510 K?

Om du bokför enligt faktureringsmetoden kan du testa att skapa en faktura under Försäljning - Kundfakturor som avser en av dessa manuellt bokförda inbetalningarna. Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Gå sedan till Bokföring - Verifikationer, klicka på en inbetalning och välj Öppna. Kika om du på raden för 1510 har en kolumn som heter Faktura. Om du har det, har du möjlighet att plocka upp fakturan det gäller här? Funkar det så kör på det! Men detta gäller alltså enbart om du bokför enligt faktureringsmetoden.

Om ovan inte fungerar gör du istället enligt följande: Börja med att korrigera dessa betalningsverifikationer. Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Under Korrigera bockar du i alla konton och Bokför. Korrigeringsverifikationen ska bokföras på samma datum som ursprungsverifikation. Detta medför att ursprungsverifikationen och korrigeringsverifikationen går plus minus noll.

I nästa steg kan du skapa fakturorna under Försäljning - Kundfakturor. När detta är gjort registrerar du inbetalning på en faktura genom att klicka på den och välja Åtgärder - Inbetalning

Kika på den här för att se hur flödet i programmet fungerar.

Ha det fint!

Moa