Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Koppla förskottsbetalningar till leverantörsfaktura

Hej har fortfarande funderingar över hur man kan koppla förskottsbetalningarna till leverantörsfakturan som man får senare. Blir det en koppling? Vår revisor sade att när fakturan har kommit och är betalt så kan du boka den här fakturan mot de förskottsbetalningarna typ som : 

Debet: 2440 (Koppla mot fakturan)
Kredit: 1480

Men så blir det inte i  e ekonomi eller blir det så?? alla våra förskottsbetalningar ligger på 1480 där kan jag se per datum och leverantör förskottsbetalningar men hur kopplar man det när fakturan kommer ? är det då när man bokför själva  fakturan? 

Med vänliga hälsningar Nellie 
1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Nellie!

Som jag tolkar dig så har du, när du fått in bankhändelsen på banken (förskottsbetalningen), gjort en insättning och på en egen kontering valt bokföringskoknto 1480 som motkonto till 1930. När leverantörsfakturan kommer, registrerar du den som vanligt under leverantörsfakturor.

För att sedan göra en "betalning/delbetalning" på fakturan så behöver du skapa en manuell verfikation under Bokföring - Verifikationer , lägg in bokföringskonto 2440 och sedan koppla leverantörsfakturan i kolumnen "Faktura" samt skriv in det belopp som ska betalas bort. På nästa rad lägger du in bokföringskonto 1480 för att balansera upp och på så sätt boka bort värdet från bokföringskonto 1480.

Nedan lägger jag in bilder som visar hur det kan se ut. 

Hoppas detta kan hälpa dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig till mig eller till mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna. 

//Tinna