Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

carnib
MEDLEM

Koppla manuell verifikation för extra avskrivning till anläggningstillgång

Jag har en anläggningstillgång som jag skrivit av per månad från start i Visma eEkonomi. I samband med förra bokslutet gjorde jag en extra avskrivning för tillgången i enlighet med en enligt min redovisningskonsult känd regel (https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.2/339134.html)

Denna avskrivning gjorde jag i programmet som en manuell verifikation 31/12 2023. Senare har jag insett att jag i programmet kanske istället borde ha gjort denna avskrivning via anläggningstillgångens åtgärdsmeny. 2023 är nu låst i bokföringen, så jag tror inte jag kan ändra något med denna verifikation längre.

Finns det något sätt jag kan koppla den extra avskrivning jag gjort i den manuella verifikationen till den specifika anläggningstillgången i Visma eEkonomi? Eller måste jag bara leva med att den inte kommer räknas med i nuvarande värde under anläggningstillgångar?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @carnib 

Precis som du är inne på så kan du inte koppla en manuell verifikation till en specifik anläggningstillgång när det har gjorts som en separat manuell avskrivning. Men det finns ett sätt att hantera situationen på som jag tror kan hjälpa dig. 

Så här kan du göra:
Skapa en extra avskrivning via anläggningsregistret:
Gå till anläggningstillgångens åtgärdsmeny och gör en ny avskrivning med det extra beloppet. Detta ser till att avskrivningen är knuten till anläggningstillgången och återspeglar korrekt värde.

Ångra den manuella verifikationen:
Skapa en ny manuell verifikation som vänder den ursprungliga manuella avskrivningen. Detta säkerställer att den ursprungliga bokföringen inte påverkas, men att avskrivningen ändå korrekt speglas i anläggningsregistret.
På detta sätt ändras värdet på anläggningstillgången som det ska, och bokföringen stämmer överens.

För ytterligare detaljer om hur du utför en extra avskrivning kan du följa denna hjälpguide: Åtgärder för anläggningstillgångar.

Vi hoppas detta hjälper dig att komma vidare!

/Tinna

Okej, ja det låter ungefär som vad jag hade tänkt. Mitt problem är dock då att den manuella verifikationen ligger på 2023, som är låst (årsredovisning inlämnad och klar sen länge). Kan jag fortfarande korrigera den verifikationen då?

Om inte, kan jag lösa det ändå?

Och mer generellt, vilka datum ska alla de involverade verifikationerna ligga på? 

Hej

Generellt så bör man aldrig lägga till ändra något i räkenskapsår man redan lämnat in bokslut eller deklarationer för. Ändar du något så påverkar du det som lämnat in eller redovisat. Du bör kotakta skatteverket och eventuell bolagsverket och fråga hur du skall hantera detta. 

En kvalificerad gissning är att de kommer säga att du får vända bort/Korrigera detta i 2024 manuellt. Dvs att om hela verifikationen som skall bort så lägger du in en ny manuellt inlagd verifikation på datum 2024-01-01 och använder samma konton men vänder på debet och kredit.

/Joachim