Hej! Jag försöker koppla ett sparkonto, där jag för närvarande har mitt aktiekapital, för att kunna bokföra bankhändelser till och från det kontot. Jag har lagt till sparkontot (Typ: Sparkonto, Lade till namn, bank och kontonr. samt valde 1940 som bokföringskonto). So far all good! Men sen har jag fått veta från min bank att det inte går att göra en bankkoppling till det kontot då det inte är ett transaktionskonto. Hur bokför jag då att mitt aktiekapital kom in från första början? Som det ser ut nu i Visma så "finns inte" de pengarna. Det enda som syns är en summa på mitt företagskonto (transaktionskonto) som jag har fört över från mitt sparkonto, och som därmed behöver bokföras på något sätt.
Tacksam för hjälp! /Malin
Löst! Gå till lösning.
Du ska lägga in aktiekapitalet som ingående balans eftersom det fanns innan bokföringen började. D1940 K2081 så blir det rätt. Sen kan du göra överföringen från 1940 till transaktionskontot 1930.
Tack snälla! Då kan jag lösa det 🙏
Hej! Jag har nog några följdfrågor trots allt, nybörjare som jag är. Om det finns möjlighet att förklara för mig steg för steg hur jag ska göra så vore jag oändligt tacksam! Blir det bäst att lägga upp det som en bankhändelse eller bör jag göra en manuell verifikation? Jag satte in aktiekapitalet den 10 januari, alltså under nuvarande räkenskapsår om det har någon påverkan.
Hej @MalinL
Jag tror att du ska hitta svaret i vårt tips Ingående balanser i Visma eEkonomi - annars är du alltid välkommen att höra av dig antingen här i forumet eller till vår kunniga support så visar vi dig gärna.
Hoppas du får en solig och fin dag.
/Tinna
Tack för svar! Är det dock en ingående balans om insättningen gjordes då räkenskapsåret redan var påbörjat? Bör det inte bokföras som en bankhändelse alternativt göra en manuell verifikation? (Vad det nu betyder. Det var en i Vismas support som tipsade mig om att fråga om det och beroende på svaret kan jag sen få hjälp av dem att göra det rent praktiskt).
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.