Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Soul7yes
UTFORSKARE

Korrigera eller ta bort leverantörsfaktura

Jag fick en faktura via mejl i pdf och gjorde då en fiktiv faktura i Visma som skall spegla den.

När den sedan kommer in via Bankkopplingen i programmet så kan jag inte matcha dessa. Fått reda på att detta var fel väg att gå och behöver väl då på ngt sätt ta bort eller skapa en korrigeringsversion av den fiktiva leverantörsfakturan i Visma. Den står som betald i programmet.

Hur gör jag en korrigeringsversion av den fiktiva fakturan?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-15

3 SVAR 3

Hej!

 

Det låter som att du menar att du angivit den som betald felaktigt? Så det är bara det som blivit fel? Mot vilket konto har du angivit att den är betald? Det är lite beroende på det svaret som jag kan guida dig hur du ska rätta.

 

Du ska spara ner pdf-fakturan du fått på den leverantörsfaktura du upprättar i eEkonomi. Men du ska inte ange den som betald där utan du går till Kassa- och bankhändelser och när den blivit betald så matchar du den mot fakturan. Så under inköp så ligger den som obetald till dess att pengar dragits!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej, 

Jag misstänker att problemet kan ligga i att du redan har registrerat fakturan som betald mot kassakontot under Inköp - Leverantörsfakturor? Gå till Kassa- och bankhändelser och välj upp kassakontot för att se om du hittar händelsen där. Klicka i så fall på händelsen och välj Ångra matchning. Välj därefter upp ditt företagskonto igen och matcha utbetalningen som har kommit in via bankkopplingen mot den skapade fakturan. När du har klickat på matcha väljer du Betalning av leverantörsfaktura som bokföringshändelse, letar upp den leverantörsfaktura du har betalat och bokför. 

Ett tips är alltid bokföra in- och utbetalningar under Kassa- och bankhändelser.

Hoppas att det var till hjälp! Läs mer om hur du hanterar kvitton och leverantörsfakturor i programmet »

/Marielle

Klockren hjälp! Tack så mycket!