Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna__76
MEDLEM

Korrigeringsverifikation / leverantörsskulder

Hej,
Jag skulle skapa en korrigeringsverifikation och fick detta meddelande:”Det går inte att rätta kontot för leverantörsskulder med en korrigeringsverifikation. Om du vill kreditera leverantörsfakturan gå istället till inköp-leverantörsfakturor och skapa en ny faktura där du markerar rutan kreditfaktura. Det sista steget är att kvitta kreditfakturan mot den ursprungliga leverantörsfakturan.”
Den ursprungliga fakturan ligger i en låst period och nu undrar jag om jag får använda en annan datum?
Den här fakturan belastar kontot 2440 och måste bort.
Tack på förhand!   
3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Varför ska fakturan bort, är den betald men inte avbokad? I så fall kan inte heller bankkontot stämma för den perioden.

Eller är den krediterad senare? Om den har krediterats efter att du låste perioden bokför du krediteringen i en senare, öppen period. 

 

Anna__76
MEDLEM

Tack AnnicaL. Jag vill veta om programmet kommer att göra kvittningen korrekt om jag bokför kreditfakturan i en anna bokföringsperiod. Jag är rädd att det blir problem.

AnnicaL
CHAMPION

Jodå, det blir rätt med kvittningen men fakturan kommer att vara kvar I den låsta periodens balansräkning eftersom kvittningen görs senare. Om den låsta perioden är i ett räkenskapsår som redan är avrapporterat får du inte ändra i den perioden men om det"bara" är tidigare i innevarande år kan du låsa upp den perioden och göra rättelsen där. Det påverkar såklart momsredovisningen om du redan deklarerat momsen men då får du göra en rättelse hos SKV.