Hej.
Jag behöver svar på hur jag ska bokföra en inkassokostnad. Kunden har inte betalt sina fakturor och avgifterna gick till inkasso. När jag får inbetalning från Inkasso får jag ett belopp som är 392kr mindre (en avgift de tar ut).
Min fråga:
Jag använder Visma eekonomi och behöver vet hur jag bokför insättning? Bokför jag som om det var "kunden" som betalade hela beloppet och matchar fakturan och sedan bokför inkassokostnaden separat som en betalning? Eller? Har aldrig stött på det förut. Jag fick ett förslag från Inkassobolaget dock finns inte det dessa konto i Visma eekonomi:
Konto. Beskrivning. Debet. Kredit.
1930. Företagskonto. 3602.
2641. Ing.moms 98,00
1510. Kundfordringar. 3700
3016. Intäkt kravavgifter 392
6066. Kostnad kravavgifter 392
Jag har kontantmetod
Tack på förhand
MVH
Albina
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.